Kabinet presenteert Actieagenda Auto met aandacht voor elektrisch rijden
Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft rond de kerst de Actieagenda Auto ‘Toekomstperspectief Automobiliteit’ gepresenteerd. In zijn begeleidende brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister dat de mobiliteitssector snel verduurzaamt en dit nodig blijft om zicht te houden op klimaatneutrale mobiliteit in 2050. Met daarin ook aandacht voor elektrisch rijden en de uitdagingen rond laadinfrastructuur.
6 speerpunten
De Actieagenda Auto beschrijft de 6 speerpunten die de minister de komende jaren heeft:
- Bereikbare woningen en regio’s
- Veilige, betrouwbare wegen
- File-aanpak en voorspelbare reistijden
- Elektrisch rijden
- Slimmere auto’s en veilig rijgedrag
- Duurzaam en innovatief goederenvervoer
Elektrisch rijden
Voor elektrisch rijden meldt de minister te werken aan meer oplaadmogelijkheden voor alle typen elektrische voertuigen: van (bestel)auto’s tot vrachtauto’s en bussen. ‘Daarnaast werken we aan de uitdagingen om voor goede netspanning te zorgen’, aldus Madlener. Een randvoorwaarde voor het laden van elektrische voertuigen is voldoende netcapaciteit. In dat kader werkt het ministerie samen met het ministerie van Klimaat en Groene Groei in het Landelijk Actieprogramma Netcongestie (LAN) bijvoorbeeld aan slim laden en andere mitigerende maatregelen, zoals batterij opslag en alternatieve transportrechten.
Meer informatie
> Kamerbrief minister + Actieagenda Auto – Toekomstperspectief Automobiliteit
> Meer over CLIP, Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages, Vexpan en Ministerie IenW
Meer nieuws
Parkeerbeleid en files in de stad
In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.
Lees meerKosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten
Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.
Lees meerPassende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging
Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?
Lees meerUtrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren
De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.
Lees meerAutobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement
Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.
Lees meerParkeren in Gent sterk in ontwikkeling
Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.