'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'

Gepubliceerd op: 19 maart 2025

Fractievoorzitter Lotte van Basten Batenburg van de VVD in de Haagse gemeenteraad stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. “Handhaving op straat is een taak van de gemeenten. Maar als een boa een boete uitschrijft voor foutparkeren of huftergedrag in het verkeer, vloeien de opbrengsten in de staatskas”, schrijft Van Basten Batenburg. Zij vindt dat het boetegeld naar de gemeenten moet om meer en beter te kunnen handhaven op straat.

 

“Afval en andere troep op straat of hufterig gedrag in het verkeer: niemand kijkt er meer van op. Op straat zijn de lontjes zo kort, dat mensen elkaar niet meer durven aan te spreken. Regels lijken suggesties en er wordt te weinig en te slap opgetreden tegen aso’s die regels aan hun laars lappen. Het is niet zo gek dat je van steeds meer gewone burgers hoort dat ze zich niet meer prettig voelen op straat. Daar moeten we wat aan doen. En dat is onmogelijk zonder meer politie en meer handhavers op straat. De landelijke politiek moet zorgen voor meer politie. Maar meer handhavers, dat moeten gemeenten regelen. Daarom moet het kabinet alle opbrengsten van boa-boetes voortaan naar gemeenten laten gaan.”

  

Meer informatie
> Lees het hele bericht op dagblad070.nl 

Tags

parkeerboete boa gemeentekas

Meer nieuws

Parkeerbeleid en files in de stad

In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.

Lees meer

Kosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten

Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.

Lees meer

Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging

Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?

Lees meer

Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren

De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.

Lees meer

Autobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement

Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.

Lees meer

Parkeren in Gent sterk in ontwikkeling

Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?

Lees meer
1 18 19 20 21 22 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief