Gemeente Groningen blij met eerste effecten nieuwe parkeermaatregelen
Het gemeentebestuur van Groningen heeft woensdag de eerste resultaten van het nieuwe parkeerbeleid gedeeld. Sinds begin dit jaar gelden in verschillende wijken nieuwe parkeerregels, inclusief een aangepaste bezoekersvergunning. Volgens het college heeft dit geleid tot meer ruimte voor bewoners en bezoekers en een daling van de parkeerdruk in de wijken waar betaald parkeren is ingevoerd. Zo is te lezen op oogtv.nl
De bezoekersvergunning werd vorig jaar aangepast naar een systeem van 150 uur per jaar, met een vast tarief van 37,50 euro en een bijkoopprijs van 0,50 euro per uur. Het college constateert nu dat zo’n 85 procent van de vergunninghouders daardoor minder betaalt dan voorheen. Bewoners die veel bezoek hebben, kunnen volgens het college bij de tariefverlaging nog steeds voordeliger uitkomen.
Door de nieuwe regeling is het aantal bezoekersvergunningen flink gestegen: bijna vijfduizend vergunningen extra, een stijging van ongeveer 21 procent. Volgens de gemeente biedt dit voldoende parkeermogelijkheden voor de meeste bewoners. Daarom kunnen de prijzen nu ook deels omlaag: het college stelt voor het tarief te verlagen naar 25 euro per jaar en het bijkooptarief naar veertig cent per uur.
Ook maatschappelijke parkeervergunningen werk goed, aldus het gemeentebestuur. Organisaties zoals vrijwilligersclubs en hobbyverenigingen gaan over van een weeksaldo naar een maandsaldo van 150 uur. Het tarief is bijna gehalveerd van 131,40 naar 65,70 euro. Dit moet het gebruik van de vergunning toegankelijker maken en tegelijk het parkeren op straat beter reguleren.
Voor nu concludeert het college daarom dat de eerste resultaten positief uitpakken voor bewoners, bezoekers en maatschappelijke organisaties. Maar de gemeente benadrukt dat de effecten van alle maatregelen pas volledig zichtbaar zullen zijn in 2026, wanneer een jaar van gegevens beschikbaar is. Dan volgt ook een volledige evaluatie van het pakket parkeermaatregelen. Lees meer op oogtv.nl
Meer informatie
> Bron: oogtv.nl
> Brief gemeente Groningen: Voortgang Pakket Parkeermaatregelen
Meer nieuws
Linksom, waarom? Rijroutes parkeergarages tegen klok in
Waarom draaien we in parkeergarages meestal linksom? Deze ogenschijnlijk eenvoudige ontwerpkeuze blijkt verrassend hardnekkig en deze is in de NEN 2443 een aanbeveling. Een grote invloed op doorstroming in parkeergarages.
Lees meer90% Gemeenten te veel of te weinig parkeerplek
90 procent van de gemeenten gebruikt parkeernormen die niet aansluiten op het actuele mobiliteitsgedrag en de daadwerkelijke behoefte aan parkeerplekken in wijken. Dit constateert adviesbureau Goudappel.
Lees meerSlimmer Parkeren in Dordrecht: naar sturend parkeerbeleid voor groene en leefbare stad
In het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 wordt een duidelijke koers uitgezet: Dordrecht wil een sterke, groene en leefbare stad zijn met een slimmer en sturend parkeerbeleid. Peter Vissers geeft inzicht in het beleid.
Lees meerParking Trend magazine 2/2025
In het juninummer van Parking Trend International magazine deelt EPA een hoofdartikel over 'Aanleg en renovatie van parkeergarages'. Toonaangevende bouwbedrijven geven hun mening.
Lees meerAdvies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein
Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.
Lees meerDeelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing
Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.