EPA Toolbox Brandveiligheid: Richtlijn voor EV-opladers
Peter Dingemans, Vexpan bestuurslid en voorzitter van de EPA (European Parking Association) EV & Fire Safety-werkgroep, lanceert de EV & Fire Safety Toolbox voor parkeergarages. De toolbox biedt richtlijnen op het gebied van persoonlijke veiligheid, eigendomsbescherming en operationele continuïteit en bevat een aantal casestudies. Dit EPA document is beschikbaar voor leden van EPA en Vexpan.
De uitrol en brede acceptatie van elektrische voertuigen (EV’s) vraagt om de benodigde laadinfrastructuur. Dit betekent dat er renovatie nodig is bij een grote voorraad bestaande parkeergebouwen, evenals de introductie van oplaadfaciliteiten binnen nieuwe gebouwontwerpen. Tegelijkertijd kunnen branden waarbij moderne auto’s betrokken zijn (niet alleen EV’s) groter zijn dan bij oudere voertuigen en het potentieel hebben om een grotere impact. Dit heeft ertoe geleid dat de bestaande brandveiligheidsvoorzieningen in parkeergarages onder de loep zijn genomen.
De toolbox is gebaseerd op de huidige kennis en is dat ook aan verandering onderhevig als gevolg van verdere ontwikkelingen uit het brandveiligheidsonderzoek. Het document bevat tabellen die kwalitatief de merites van elke maatregel weergeven, evenals de omstandigheden en doelstellingen waarvoor deze relevant zijn. De gebruiksscenario’s omvatten afgesloten/open parkeergarages en brandbeveiligingsdoelen voor persoonlijke veiligheid en eigendomsbescherming/operationele continuïteit. De toolbox is uitsluitend bedoeld als leidraad voor eigenaren/exploitanten die van plan zijn EV-laders op hun parkeerterreinen te installeren. Het vervangt niet de noodzaak om aan lokale vereisten te voldoen.
Download de EPA Fire Safety Toolbox
Meer informatie
> EPA
> Werkgroep CLIP – Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages
> Bekijk de AI gegenereerde introductievideo
Meer nieuws
Lancering nieuw dataplatform voor laadpalen: DOT-NL
Tijdens het jaarlijkse event van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur is het dataplatform DOT-NL gelanceerd. Dit platform bundelt actuele informatie over het Nederlandse laadnetwerk.
Lees meerElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten
Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.
Lees meerNetbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk
Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.
Lees meerNieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe
Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Lees meerDigitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet
Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.
Lees meerProvincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen
Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.