ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten

Gepubliceerd op: 28 maart 2025

Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden. Door de laadvraag geografisch te verplaatsen kan er vaak meer en mogelijk sneller, zelfs in tijden van netcongestie. Dat is de centrale gedachte achter ‘laadplanologie’.

 

ElaadNL
Rutger de Croon en Annabel van Zante van kenniscentrum ElaadNL introduceren het nieuwe concept van laadplanologie in een white paper en nodigen lezers uit om mee te denken met het verder uitwerken van het concept en de daaruit voortvloeiende oplossingsrichtingen.

 

Een aantal ontwikkelingen maakt volgens De Croon en Van Zante dat laadplanologie cruciaal is. De ruimtelijke puzzel wordt in Nederland steeds complexer. Er zijn diverse ruimteclaims ontstaan door bijvoorbeeld woningbouw, natuurversterking en infrastructuur. Een net zo belangrijke ontwikkeling is netcongestie. Centraal bij laadplanologie staat de vraag waar elektrische auto’s, bussen, trucks en ander elektrisch vervoer het beste opgeladen kunnen worden rekening houdend met ten eerste de situatie op het stroomnet, ten tweede het laadgedrag en ten derde de behoefte van andere elektriciteitsvragers. Door rekening te houden met deze 3 factoren bij de invulling van de fysieke ruimte worden slimmere keuzes gemaakt bij het plannen van de locatie, en vorm, van laadinfrastructuur.

 

Meer informatie
> Beeld: ElaadNL
> Lees verder: Bron: ElaadNL

Tags

e-laden laadplanologie netcongestie

Meer nieuws

Nederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS

Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'

Lees meer

Voorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?

Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.

Lees meer

Nieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers

Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.

Lees meer

Fifi4Marine nieuw lid Vexpan

Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.

Lees meer

Helft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen

Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.

Lees meer

Prijsbarrière elektrische auto wordt groter

Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Toch blijft elektrisch rijden nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB.

Lees meer
1 10 11 12 13 14 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief