EenVandaag over minder parkeerplaatsen nieuwbouw
Je auto makkelijk voor de deur parkeren: in steeds meer steden wordt dat de uitzondering. Gemeenten willen minder ‘blik’ langs de weg en voeren een strenger parkeerbeleid door. En dat leidt tot weerstand: “Je verplaatst het probleem alleen maar.” EenVandaag besteedt er aandacht aan.
Ook in Amersfoort is het parkeerbeleid momenteel een heet hangijzer, weet fractievoorzitter Tom van Lamoen van de lokale partij Amersfoort voor Vrijheid. In de stad staan grote veranderingen gepland op het gebied van parkeren. “Er komen steeds meer auto’s bij in Nederland, terwijl het parkeren steeds moeilijker wordt. Waar moet je straks dan je auto kwijt?”
Gewend aan auto
Friso de Zeeuw was jarenlang hoogleraar gebiedsontwikkeling aan de TU Delft en adviseert nu over verschillende omgevingsvraagstukken, waaronder mobiliteit. Hij vindt dat gemeenten voorzichtig moeten zijn met het verlagen van de parkeernormen, vooral in nieuwbouwwijken.
“In de jaren 90 werd in de Vinex-wijken ook geprobeerd om het aantal parkeerplekken te schrappen om zo mensen ertoe te bewegen om meer met het openbaar vervoer te gaan”, vertelt De Zeeuw. “Dat werkte niet, omdat de verbinding van het openbaar vervoer veel later kwam in de wijken. Toen waren de mensen al gewend aan een eigen auto.”
Lees het volledige artikel en bekijk het item op Eenvandaag.avrotros.nl
Meer nieuws
Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging
Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?
Lees meerUtrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren
De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.
Lees meerAutobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement
Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.
Lees meerParkeren in Gent sterk in ontwikkeling
Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?
Lees meerProvincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit
Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda.
Lees meerNEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage
De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.