Duurzame mobiliteitstransitie vraagt om LEV

Gepubliceerd op: 29 februari 2024

Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Te denken valt aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto’s. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. Voor het benutten van de potentie van deze vormen van mobiliteit is lef nodig. Dat bleek tijdens de kick-off van het LEVERAGE-project: een samenwerkingsverband van de kennisinstellingen Breda University of Applied Sciences (BUas), Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), de Technische Universiteit Eindhoven (TUE) en publieke en private partners.

 

[Persbericht van BUas]

 

LEVs zijn efficiënt en worden als prettig ervaren door gebruikers. In de stad, maar ook als voor- en natransport van openbaar vervoer. Er zijn echter ook flinke uitdagingen zoals overlast van deelscooters in steden en veiligheidsproblemen op fietspaden door toegenomen snelheidsverschillen.

 

Samenwerkingscontract LEVERAGE-project
Achttien partners zetten hun handtekening onder het samenwerkingscontract voor het LEVERAGE project. Het doel van dit project is om de potentie van LEVs voor het verduurzamen van onze mobiliteit optimaal te benutten en daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van onze stedelijke regio’s. Een effectieve samenwerking en kennisuitwisseling tussen kennispartners, publieke en private partners spelen hierbij een belangrijke rol. Daarnaast draagt de praktijkgerichte aanpak van LEVERAGE hieraan bij. Het onderzoek wordt mede gefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

 

Het LEVERAGE-consortium richt zich op vier belangrijke onderzoeksgebieden:
– De effecten van LEVs op autobezit en -gebruik. Bijvoorbeeld: In hoeverre en voor welke doelgroepen kunnen LEVs een alternatief bieden voor een eerste of tweede auto?
– De integratie van LEVs in het bestaande mobiliteitssysteem. Bijvoorbeeld: hoe kunnen LEVs worden gebruikt om de reis van en naar OV-haltes en treinstations te verbeteren?
– De impact van LEVs op verkeersveiligheid en beleving. Bijvoorbeeld: welke invloed hebben LEVs op de veiligheid en beleving van fietsers en hoe houden we onze fietspaden veilig?
– Het ontwikkelen van nieuwe handelingsperspectieven en de ontwikkeling van beleid voor overheden en belanghebbenden. Bijvoorbeeld: hoe komen we van de huidige regulering naar een proactieve samenwerking tussen aanbieders van deelmobiliteit, vervoerders en overheden?

 

Tijdens de kick-off van dit project bij Breda University of Applied Sciences (BUas) kwamen vijftig mensen samen om kennis te delen over deze LEVs. Ook werden er demo’s gegeven waarbij de aanwezigen de kans kregen om zelf de nieuwste LEVs uit te proberen.

 

Meer informatie
> Persbericht van Breda University of Applied Sciences
> Foto: van BUas
> Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), samenwerkingspartner Vexpan
> www.leverage-research.eu

Tags

lev duurzaam mobiliteit e-laden

Meer nieuws

Innovatie: Flexibele parkeermachtiging voor deelauto’s

Gemeenten geven onafhankelijk van elkaar parkeervergunningen af aan aanbieders van deelauto’s. Hiermee stimuleren ze weliswaar het gebruik van deelauto’s, maar deze aanpak leidt tot veel werk voor gemeenten en

Lees meer

Effect groener Nederland op brandveiligheid parkeergarages

Om het Klimaatakkoord te behalen, dat in 2019 werd gepresenteerd, moet Nederland een reductie van broeikasgasemissies aantonen. Er worden verschillende maatregelen getroffen

Lees meer

Light as a Service: de toekomst voor gemeenten?

Koopt u nog lampen of koopt u licht? De gemeente Nieuwegein heeft de sprong genomen. De parkeergarage Cityplaza in het centrum van de dit jaar jubilerende stad heeft sinds kort een ‘abonnement’ op licht.

Lees meer

Verkoop elektrische auto's in de lift en meer subsidiebudget 2022

Elektrisch rijden zit in de lift. Het aandeel elektrische auto’s in de totale verkoop steeg van 12% in 2019 naar 22% in 2020. Dit blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s 2021.

Lees meer

Parkeergarage waar auto's stroom opladen én leveren

De nieuwe generatie auto’s met batterij laadt straks niet alleen op, maar levert ook stroom aan het net als het nodig is. Dit ‘bidirectionele laden’ heeft in ieder geval volgens de gemeente Utrecht

Lees meer

Nationaal Parkeercongres 2021 goed ontvangen

Tijdens Vexpan Nationaal Parkeercongres 2021 hebben we stilgestaan bij de toekomst van parkeren: Parking Re-invented. Inspirerende keynote sprekers als Thomas Rau en Paul Iske

Lees meer
1 10 11 12 13 14 15

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief