Digitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet

Gepubliceerd op: 24 februari 2025

Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer elektrische auto’s probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Dat blijkt uit proeven uitgevoerd bij de parkeerplaatsen van het hoofdkantoor van a.s.r. verzekeringen in Utrecht, bij het provinciehuis in Zwolle en op de campus van de Universiteit Twente. Het 4-jarige onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, een samenwerking van de Universiteit Twente, Kropman, Amperapark, MENNEKES eMobility, a.s.r. verzekeringen en ElaadNL, wordt hiermee succesvol afgerond.

 

Energiemanagementsysteem
De gecombineerde inzet van een gebruikersvriendelijk energiemanagementsysteem in combinatie met een beveiliging die de levering van elektriciteit veilig stelt bij dreigende overbelasting, leidt tot een verbetering van het gebruik van de eigen aansluiting op het stroomnet. Overschrijding van de technische of administratieve vermogensgrens wordt zo gegarandeerd vermeden. Dat is de hoofdconclusie van het project SmoothEMS met Gridshield. Zowel het lokale energiemanagementsysteem (SmoothEMS) als het ontwikkelde digitale vangnet (Gridshield) blijken goed te functioneren na uitvoerige tests en zijn klaar om op meer locaties ingezet te worden.

 

Het SmoothEMS is een energiemanagementsysteem dat voor de verdeling van de beschikbare stroom expliciet de behoeftes van gebruikers, zoals het laden van elektrische auto’s, meeneemt.

 

3 locaties
De werking is onderzocht op 3 locaties met laadplekken die sterk verschilden in type laadgedrag: het hoofdkantoor van a.s.r. verzekeringen in Utrecht, bij het provinciehuis in Zwolle en op de campus van de Universiteit Twente. In al deze gevallen werd het opladen van elektrische auto’s gecombineerd met het opwekken van stroom uit zonnepanelen en de inzet van batterijen. Het energiemanagementsysteem maakt lokale optimale afstemming van opwek en afname van stroom op locatie mogelijk, wat gunstig is voor de stroomrekening maar ook om lokale overbelasting en netcongestie te voorkomen. Elektrische auto’s worden dan dus sneller opgeladen als er meer stroom beschikbaar is van de zonnepanelen en/of de stroomvraag van bijvoorbeeld warmtepompen voor het kantoor laag is.

 

In het project is op basis van statistische analyses de laadbehoefte van de verwachte gebruikers gemodelleerd om een goede inschatting te kunnen maken. Bovendien is, waar mogelijk, zelf invloed gegeven aan de gebruikers via een ontwikkelde app. Hierbij bleek dat aanvankelijk de gebruikers redelijk slechte inschattingen maakten van hun behoeftes, met tot wel 44 procent overschatting van de energiebehoefte. Gedurende het project kregen gebruikers meer kennis van hun elektrische auto door middel van feedback en daalde dit naar 33 procent. Het energiemanagementsysteem zelf bleek robuust te zijn en kon goed omgaan met deze overschatting. Het benaderde het optimale resultaat waarbij de gebruikersinput voor meerwaarde zorgde.

 

Meer informatie
> Lees verder: Bron: nederlandelektrisch.nl

Tags

e-laden EV netcongestie

Meer nieuws

Nederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS

Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'

Lees meer

Voorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?

Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.

Lees meer

Nieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers

Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.

Lees meer

Fifi4Marine nieuw lid Vexpan

Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.

Lees meer

Helft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen

Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.

Lees meer

Prijsbarrière elektrische auto wordt groter

Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Toch blijft elektrisch rijden nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB.

Lees meer
1 10 11 12 13 14 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief