Den Haag krijgt 3.200 extra laadpunten voor elektrische auto’s

Gepubliceerd op: 05 april 2024

De gemeente Den Haag heeft het beheer en onderhoud van haar 5.400 openbare laadpunten ondergebracht bij Vattenfall InCharge. Onderdeel van de overeenkomst is de uitbreiding van het netwerk met 1.600 laadpalen – met de 2 laadpunten per laadpaal, oftewel 3.200 laadpunten – in de komende 4 jaar. De nieuwe laadpunten zijn voorbereid op slimme laadtechnologieën en voorzien van eenvoudige betaalmogelijkheden.

 

Stroom opslaan
De gemeente Den Haag heeft stevige ambities om het gebruiksgemak van laden voor inwoners met een elektrische auto te verhogen en tegelijkertijd de capaciteit van het elektriciteitsnet optimaal te benutten. Ook in delen van Den Haag is sprake van een overvol stroomnet en toenemende netcongestie. De Vattenfall-laadpalen kunnen dankzij nieuwe technologie in de toekomst de pieken en dalen in het stroomaanbod op een efficiënte manier benutten, wat bijdraagt aan een stabieler elektriciteitsnet. Daarnaast zijn de nieuw geplaatste laadpalen ‘vehicle-to-grid ready’: auto’s kunnen dan bij een vol elektriciteitsnet stroom opslaan en ook weer terugleveren.

 

Naast verschillende technische innovaties die tot doel hebben om netcongestie te verminderen, zet de gemeente Den Haag samen met Vattenfall vol in op een optimaal gebruiksgemak van laadpalen. Zo kan de elektrische rijder nu ook zonder de InCharge-app betalen door het scannen van de QR-code op de laadpaal. En in 2025 start een pilot met het zogenoemde ‘plug & charge’. Zodra de kabel wordt aangesloten, start automatisch de laadsessie, zonder het gebruik van een laadpas of mobiele app.

 

Overvolle elektriciteitsnet
‘We blijven bouwen aan een dekkend netwerk van openbare laadpunten op loopafstand’, vertelt Arjen Kapteijns, wethouder Energietransitie, Mobiliteit, Grondstoffen en stadsdeel Centrum. ‘De transitie naar duurzaam vervoer, is een van de belangrijkste uitdagingen van de stad. Elektrisch rijden draagt bij aan schone en gezonde lucht. Ik vind het dan ook belangrijk dat we het gebruik hiervan stimuleren en zo makkelijk mogelijk maken voor de inwoners van Den Haag.’

 

Pieter van Ommeren, directeur Vattenfall InCharge, voegt toe: ‘De komende jaren zetten we onze expertise in om de laadinfrastructuur verder te ontwikkelen en te optimaliseren, met aandacht voor het overvolle elektriciteitsnet. Op die manier kunnen we voldoende laadpalen plaatsen, zodat elektrische rijders in Den Haag zorgeloos en eenvoudig kunnen laden.’

 

Meer info
> Gemeente Den Haag, lid van Vexpan
> Bron: Nederlandelektrisch.nl

Tags

elektrisch laden laden Den Haag EV elektriciteitsnet

Meer nieuws

‘Mythes over elektrische auto’s remmen transitie’

Mythes over elektrische auto’s vormen volgens 77 procent van de ondervraagde elektrische rijders de grootste belemmering voor de transitie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 26.000 rijders uit 30 landen.  

Lees meer

Samenwerking Vexpan leden Parkeerbeheer Roosendaal en Orange Charging

Vexpan is hét Platform Parkeren Nederland waarin alle betrokken partijen binnen de parkeerbranche elkaar vinden. Mooi dat Vexpan leden, Parkeer Beheer Roosendaal en Orange Charging, samenwerken

Lees meer

Nederland passeert grens van 200.000 publieke laadpunten

Nederland heeft deze zomer een belangrijke mijlpaal bereikt en telt inmiddels meer dan 200.000 publieke laadpunten voor elektrische personenauto’s. Het gaat zowel om reguliere publieke laadpunten als semi-publieke en snellaadpunten.

Lees meer

Slim laden steeds populairder onder elektrische rijders

Smart charging van elektrische voertuigen wint snel terrein in Nederland. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025.

Lees meer

Startschot Minister Hermans voor slim aansturen stroomintensieve apparaten

Demissionair minister Hermans van Klimaat en Groene Groei heeft in het ElaadNL Testlab in Arnhem het startschot gegeven voor trajecten rond het slim aansturen van stroomintensieve apparaten wat bijdraagt aan minder druk op het stroomnet.

Lees meer

Reactie op berichtgeving: blussen van branden in elektrische auto’s in parkeergarages mogelijk

De discussie over de risico’s van branden in elektrische auto’s in parkeergarages laait regelmatig op. Toch blijkt uit verschillende praktijktests dat er wél effectieve oplossingen mogelijk zijn, zo meldt FIFI4Parking, lid van Vexpan - Platform Parkeren Nederland.

Lees meer
1 2 3 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief