College Amstelveen nieuw voorstel parkeerbeleid na bezwaren

Gepubliceerd op: 28 januari 2025

Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast. Het eerder voorgestelde strakke invoeringsschema is losgelaten. Dit is te lezen op de site van de gemeente. In februari en maart neemt de raad hierover een besluit. 

 

Aanpassing na inspraak
Het college had in november 2024 een plan gepresenteerd om proactief betaald parkeren in te voeren in wijken waar parkeeroverlast werd verwacht. Hierop kwamen tijdens de inspraakperiode echter veel bezwaren van inwoners binnen die momenteel geen parkeerdruk ervaren in hun wijk. Onder de bezwaren bevond zich een petitie met meer dan 6.000 handtekeningen. Het college heeft daarom besloten het oorspronkelijke voorstel in te trekken.

 

Flexibel invoeringsbeleid
Met het nieuwe beleid wordt betaald parkeren alleen ingevoerd in wijken zoals Westwijk, Middenhoven en Waardhuizen als er sprake is van aantoonbare parkeeroverlast en voldaan wordt aan de eisen. Daarbij wordt sneller ingegrepen bij lokale problemen, zoals bij appartementencomplexen. Zo blijft het beleid flexibel en gericht op het zoveel mogelijk behartigen van de belangen van inwoners, ondernemers en bezoekers.

 

Nieuwe maatregelen en verbeteringen
Het toekomstige parkeerbeleid biedt ook ruimte voor verbetering van vergunningen, zoals gratis vergunningen voor Amstelveenpas-houders en aangepaste regelingen voor mantelzorgers en dienstverlenende beroepsgroepen. Daarnaast zal lokale parkeeroverlast sneller aangepakt kunnen worden en wordt het mogelijk om bij overlast betaald parkeren uit te breiden naar ’s avonds en zaterdagen. 2 keer per jaar worden parkeermetingen uitgevoerd, die dit proces moeten ondersteunen.

 

Meer informatie
> Lees verder

Tags

betaald parkeren parkeerbeleid beleid gemeenten

Meer nieuws

Haarlem breidt betaald parkeren uit, geen tweede referendum

De komende jaren wordt betaald parkeren ingevoerd in zeven Haarlemse wijken. Dat heeft een ruime meerderheid van de gemeenteraad besloten. Een tweede referendum over het parkeerbeleid komt er niet.

Lees meer

Shortlist European Parking Awards 2025 bekendgemaakt

De European Parking Association (EPA) heeft de shortlist bekendgemaakt voor de prestigieuze European Parking Awards 2025. Met daarop twee Nederlandse inzendingen: EGIS en Q-Park NL.

Lees meer

Vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden - verleden, heden en toekomst

Sjoerd Stienstra en Robin van Lieshout beschouwen op basis van verschillende onderzoeken de ontwikkeling van de vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden en de economische effecten daarvan. Verleden, heden en toekomst.

Lees meer

Meer ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen

Gemeenten kunnen méér ruimte maken voor optopprojecten. De provincies Utrecht en Zuid-Holland, Platform31 en Aedes ontwikkelden een handreiking voor slim omgaan met parkeernormen.

Lees meer

CBS: Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder

Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS.

Lees meer

Informatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen

NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.

Lees meer
1 4 5 6 7 8 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief