CBS: Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Dit komt deels doordat er elk jaar meer auto’s met een accu bijkomen, die zijn relatief zwaar. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS op basis van cijfers over het motorvoertuigenpark.
Een Nederlandse personenauto had begin 2025 een gemiddeld gewicht van 1 254 kilogram. Dat is 94 kilo meer dan auto’s begin 2015 gemiddeld wogen. Auto’s op naam van een rechtspersoon (zakelijke eigenaar) wogen gemiddeld 1 517 kilo, gemiddeld 300 kilo meer dan auto’s van particulieren.
Personenauto’s steeds groter
Personenauto’s worden niet alleen steeds zwaarder, maar ook steeds langer en breder. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 5,0 procent langer dan auto’s uit 2016. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 441 centimeter lang, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 420 centimeter lang zijn.
Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 6 centimeter breder dan auto’s uit 2016. Nieuwe auto’s zijn gemiddeld 182 centimeter breed, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 176 centimeter breed zijn. Dit is 3,6 procent meer.
Meer informatie:
> Lees meer bij CBS
Meer nieuws
NEN 2443: nieuwe inzichten in de toepassing
Als ontwerper van een nieuwe parkeervoorziening houd je rekening met eisen waaraan de voorziening moet voldoen. De Nederlandse norm Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in parkeergarages, NEN 2443, beschrijft deze eisen.
Lees meerProgramma en sprekers bekend Vexpan Nationaal Parkeercongres 2024
Het projectteam van actieve leden heeft het programma van het jaarlijks Vexpan Nationaal Parkeercongres al rond. Dit is tijdens de ALV van 17 mei door het bestuur gepresenteerd. Het congres staat onder leiding van dagvoorzitter Marijn de Vries.
Lees meerAantal Engelse parkeergarages weigeren grote auto's
Auto’s worden steeds groter en zwaarder. Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om parkeergarages te gebruiken.
Lees meer60 jaar betaald parkeren Amsterdam
Het Parool besteedt aandacht aan 60 jaar betaald parkeren in Amsterdam. In de maand dat de parkeermeter in de hoofdstad zijn zestigste verjaardag vierde, kondigde het stadsbestuur een uitbreiding aan van het betaald parkeren in de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost.
Lees meerParkeerbeleid en files in de stad
In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.
Lees meerKosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten
Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.