Behoefte aan betaalbare parkeergarage om de hoek
Binnensteden worden steeds meer autoluw gemaakt, waardoor het steeds moeilijker wordt om met de auto de stad in te komen. EasyPark formerly Parkmobile, onderdeel van de EasyPark Group, ziet dat dit leidt tot een groeiend aantal parkeergarages in en rond steden, waar steeds meer auto’s een plek moeten vinden in plaats van op straat. Automobilisten willen best parkeren in garages, want er is onder andere meer parkeergelegenheid en het bespaart tijd. De kosten van het parkeren in garages wordt echter als een grote drempel ervaren.
[persbericht EasyPark: EasyPark liet onderzoek doen door onafhankelijk onderzoeksbureau Norstat]
Veilig betalen en beter straatbeeld
Hoewel garages meestal nog ver weg van de plaats van bestemming liggen (71 procent) ziet men wel een aantal voordelen. Het grootste voordeel van parkeergarages ten opzichte van parkeren op straat is met name de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Er is bijna altijd wel plek om te parkeren (51 procent). Het feit dat steeds meer garages contactloos betalen accepteren, wordt ook als een groot voordeel gezien. Uit het onderzoek blijkt dat 77 procent van de respondenten het veiliger vindt, 81 procent vertrouwen heeft in het systeem van contactloos betalen, en 89 procent van mening is dat het tijd bespaart.
Ook op straat ervaren Nederlanders de voordelen van parkeergarages, aangezien 57 procent van de respondenten van mening is dat parkeergarages zorgen voor minder zoekverkeer en drukte op straat, en 59 procent vindt dat het straatbeeld er beter van wordt.

Parkeerkosten buitenproportioneel
De groei van het aantal parkeergarages draagt zodoende bij aan het leefbaarder maken van steden. De parkeerkosten niet, vindt de gemiddelde automobilist. Slechts 27 procent van de respondenten vindt dat het verhogen van parkeertarieven en het uitbreiden van betaald-parkeren zones bijdragen aan het leefbaarder maken van de stad. De kosten voor parkeren worden door 83 procent zelfs als buitenproportioneel ervaren.
Jessica Vennik, woordvoerder EasyPark Nederland: “Vooral parkeergarages worden als duur gepercipieerd. Uit het onderzoek blijkt echter dat 66 procent aangeeft vaker gebruik te willen maken van parkeergarages als de prijzen lager zijn. Parkeergarages hebben op dit punt een communicatieprobleem. Gemeenten en bedrijven zouden inwoners en bezoekers van steden dus beter moeten voorlichten over parkeertarieven. In drukke stadscentra kan het parkeren op straat namelijk duurder zijn dan in nabijgelegen parkeergarages. En dit heeft te maken met het beperkte aantal beschikbare parkeerplaatsen op straat en de hogere vraag naar parkeerruimte.”

Gratis hoeft niet
Parkeren hoeft ook weer niet gratis te zijn. Het merendeel van de Nederlanders begrijpt dat gemeenten en bedrijven hier geld voor vragen en 58 procent vindt dit zelfs logisch. Jessica: “EasyPark helpt gemeenten inzicht te krijgen in parkeergedrag om zo bepaald gedrag te stimuleren. Dit gecombineerd met het aanwenden van de inkomsten uit straatparkeren voor bijvoorbeeld het aanleggen van fietspaden of voor het verbeteren van de openbaar vervoersmogelijkheden zorgt voor verbetering van de leefbaarheid van de stad.”


Meer informatie
> EasyPark, premium partner van Vexpan
.
Meer nieuws
Dekfordt Parking Funds verkoopt parkeergarage Museum Centrum Groningen aan Interparking Nederland
Dekfordt, specialist op het gebied van vastgoed in parkeergarages, heeft parkeergarage Museum Centrum in Groningen verkocht. Het betreft de allereerste garage uit hun portefeuille waarbij private investeerders hun investering verzilveren.
Lees meerOff-street parkeren zonder slagbomen
Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.
Lees meerExtreme neerslag: waterschade in parkeergarages te voorkomen of te beperken?
De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar veiligheidsrisico’s rond wateroverlast. Ook parkeerkelders en parkeergarages hebben hiermee te maken. Wie is verantwoordelijk? Wie betaalt de schade? En wat valt er (preventief) aan te doen?
Lees meerInterparking en Saba bundelen hun krachten
Interparking en Saba Infraestructuras bundelen hun krachten om te profiteren van de sterke punten en synergiën van beide bedrijven en een pan-Europese speler op het gebied van mobiliteitsoplossingen te creëren. Saba is een Spaanse speler.
Lees meerVexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages
De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.
Lees meerBrandsturingen: de praktijk is weerbarstig
Een brandsturing lijkt wellicht iets dat eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Dit blijkt in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.