Alkmaar liep zo'n 2 miljoen euro parkeergeld mis: een derde betaalt niet
Straatparkeerders betalen niet of onvoldoende in Alkmaar. Slechts 66 procent koopt een (digitaal) kaartje. De gemeente heeft berekend dat zij hierdoor vorig jaar 1,9 miljoen misliep. De inzet van een scanauto moet hier na de zomer verandering in brengen. Toch hebben Alkmaarders met bijvoorbeeld een invalidenkaart vraagtekens bij deze scanauto.
“In Alkmaar betaalt één op de drie automobilisten niet”, concludeert de gemeente. “Dat percentage blijkt uit scans die continue door handhavers worden gemaakt”, licht een gemeentewoordvoerder toe. De inkomsten voor straatparkeren bedroegen in 2023 iets meer dan 3,8 miljoen euro.
Augustus testmaand
“Dit betekent dat er tussen de 1,3 en 1,9 miljoen euro parkeerbelasting niet wordt betaald. Dit zijn niet allemaal wanbetalers, maar ook mensen die te laat terug zijn bij hun auto. Het doel is de betalingsbereidheid volgend jaar te verhogen naar 85 procent.”
Om dat te bereiken wordt een scanauto ingezet. Deze controlewagens rijden onder meer al in Amsterdam, Hoorn, Haarlem en Zaanstad rond. De Alkmaarse elektrische scanauto maakt deze maand haar eerste testrondes en zal vanaf 1 september echt aan het werk gaan.
“Het doel van de scanauto is dat iedereen netjes voor parkeren betaalt en dat er genoeg vrije parkeerplekken zijn. Met de inzet van een scanauto kunnen we beter en vaker optreden tegen automobilisten die geen parkeergeld betalen”, aldus wethouder Christiaan Peetoom.
Maar de parkeercontroleur blijft, omdat er volgens de gemeente ook automobilisten zijn die een papieren vergunning achter de voorruit hebben, zoals de gehandicaptenparkeerkaart en de papieren bezoekersvergunning. De scanauto kan dat niet zien en die kentekens krijgen een fysieke nacontrole.
Meer informatie
> Bron: NH Nieuws
> Lees ook: Alkmaar introduceert scanauto op 1 september 2024
Meer nieuws
Scanauto’s controleren stoepparkeren in Den Haag
Sinds 1 oktober zien scanauto’s in Den Haag wanneer voertuigen op de stoep staan. Foutparkeerders kunnen een boete krijgen. Zo wil de gemeente zowel de stoep als straat toegankelijk en veilig houden voor bewoners en de hulpdiensten.
Lees meerGemeente Veenendaal lijdt geen verlies meer op betaald parkeren
Jarenlang leed gemeente Veenendaal verlies omdat zij drie parkeergarages liet bouwen, in de hoop daar geld mee te verdienen. Maar er staan te weinig auto’s in de garages om de bouwkosten terug te verdienen. Ze nam maatregelen.
Lees meerDe puzzel van efficiënt ondergronds parkeren
In een ondergrondse parkeergarage is de parkeervakindeling van groot belang voor de efficiëntie van de constructie. Hoofdaannemer Mobilis over de zoektocht voor een constructief ontwerp voor Marnixgarage in Amsterdam.
Lees meerVexpan verwelkomt ETI Park als nieuw lid
Vexpan is blij om ETI Park als nieuw lid te verwelkomen in onze community. ETI Park biedt parkeerplaatsbeheer. Hun doel is beschikbare parkeerplaatsen te bieden wanneer nodig.
Lees meerGemeente medeverantwoordelijk bij fouten parkeerapps
De rechtbank Noord-Holland heeft bepaald dat gemeenten mede verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor fouten of onduidelijkheden in parkeerapps.
Lees meerIneens stutten stalen buizen Almelose parkeergarage: wat is er aan de hand?
Parkeerplaatsen zijn afgezet met pionnen, stalen buizen ondersteunen de zware betonnen constructie. Parkeergarage Stadsbaken in het centrum van Almelo wordt ineens onderhanden genomen. Tubantia wil weten: Is er iets met de veiligheid? Nee.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.