Advies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein
Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Opdrachtgevers, uitvoerders, gebouweigenaren en hun adviseurs moeten hun vertrouwen in de veiligheid van het gebouw onderbouwen met aantoonbare controle van bijvoorbeeld tekeningen en berekeningen, zeker wanneer er op enig moment iets verandert aan een gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.
Wettelijk kader om eindverantwoordelijkheid af te dwingen
De Onderzoeksraad wil dat de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening met een wettelijk kader komt om verantwoordelijkheden tussen bouwpartijen en gebouweigenaren expliciet te maken. Het moet volstrekt helder zijn wie in elke levensfase van een gebouw eindverantwoordelijk is voor de veiligheid van een gebouw.
De Onderzoeksraad pleit voor het bijhouden van een actueel en volledig bouwdossier tijdens de gehele levensduur van een gebouw. Een bouwdossier is een essentieel middel voor toezicht, onderhoud en bij calamiteiten.
Rode draad in bouwonderzoeken: verantwoordelijkheden niet duidelijk belegd
Erica Bakkum, raadslid: ‘Na ons onderzoek naar de ingestorte hellingbanen in Nieuwegein zijn wij verbaasd over het ontbreken van regie en eindverantwoordelijkheid voor de veiligheid. De Onderzoeksraad heeft de afgelopen jaren verschillende onderzoeken gedaan naar instortingen van gebouwen. Als rode draad zien wij steeds het ontbreken van rolzuiverheid en het eenduidig beleggen van verantwoordelijkheden. Dat moet echt anders.’
Het voorval in het kort
In de avond van zondag 26 mei 2024 rond 21.50 uur bezweek de bovenste hellingbaan van de parkeergarage naast het ziekenhuis in Nieuwegein. Hierdoor stortten alle onderliggende hellingbanen ook naar beneden. Op dat moment waren er geen personen aanwezig op de hellingbanen en zijn er geen slachtoffers gevallen, terwijl de garage dagelijks intensief gebruikt werd. De instorting en de nasleep daarvan veroorzaakten veel materiële schade en overlast voor bezoekers van het ziekenhuis en omwonenden.
> Bekijk het volledige rapport op de onderzoekspagina: ‘Instorting hellingbanen parkeergarage Nieuwegein’
Meer informatie
> Onderzoekspagina OVV
> 7 Handreikingen Duurzaam Onderhoud Parkeergarages
Meer nieuws
Zo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages
Je ziet ze steeds meer om je heen: elektrische auto’s, maar ook elektrische laadpalen. Hoe versnelt de transitie naar elektrisch rijden? Zo’n transitie brengt
Lees meerNieuwe premium partner Normec FSS
Normec Fire Safety & Security (Normec FSS) is een premium partnerschap aangegaan met Vexpan. Voor een langere periode kan Vexpan rekenen op extra support van dit Vexpan-lid.
Lees meerProef contactloos parkeerkosten betalen Schiphol
Contactloos parkeren op Schiphol is voortaan mogelijk door de QR code op hun parkeerkaartje te scannen met hun mobiele telefoon. Schiphol Parking,
Lees meerIets in geuren en kleuren vertellen
Wanneer we iets willen aangeven in de openbare ruimte/parkeergarage gebruiken we kleur, maar er wordt lang niet altijd nagedacht of de gebruikte nuances in de kleurstelling en contrasten tussen de kleuren onderling wel door iedereen herkend kunnen worden
Lees meerHoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?
Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.
Lees meerOntwikkelingen voor het ESPA-keurmerk voor parkeergarages
De ESPA (European Standard Parking Award) is een onderscheiding die namens de EPA (European Parking Association) wordt verstrekt.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.