Raadgevend referendum: veel Amersfoorters tegen nieuw parkeerbeleid
Veel Amersfoorters zijn tegen het voorgenomen nieuwe parkeerbeleid om in de hele stad betaald parkeren in te voeren. Driekwart van de stemgerechtigden ging naar de stembus. Daarvan heeft 74 procent tegen het plan gestemd om betaald parkeren in de hele stad in te voeren. Dat is de duidelijke uitslag van het referendum. Het vaststellen van de definitieve uitslag staat op de agenda van de gemeenteraad voor 29 november 2023.
[Van de redactie van Vexpansie | Bijdrage: Jitze Rinsma]
Storm van kritiek
De plannen konden vanaf dag één rekenen op flink wat kritiek. Veel inwoners vinden het overdreven dat het plan in de hele stad wordt uitgerold. Vooral uit de buitenwijken kwam in het begin veel protest. Een aantal inwoners hebben daaropvolgend, met behulp van een aantal politici, in no time genoeg handtekeningen opgehaald voor een referendum.
Vergunningen in de hele gemeente
Waar mochten Amersfoorters precies over stemmen? Het college wil in de heel Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen, stapsgewijs betaald parkeren invoeren. Dat gebeurt in de vorm van vergunningen. De eerste vergunning blijft beschikbaar. Op termijn gaat het lastiger worden een tweede of derde vergunning per woning te krijgen. Het plan is naast een parkeerbeleid, vooral een plan gericht op de leefomgeving.
De komende jaren wil de gemeente Amersfoort namelijk nog tienduizend woningen bouwen. Als het aantal auto’s in de stad niet wordt verminderd of gecentreerd, is daar weinig ruimte voor. De gemeente ziet in plaats van veel geparkeerde auto’s op straat liever meer ruimte voor groen en speelplekken voor kinderen.
De bedoeling is om dat in fases uit te rollen over de hele stad. Eerst zijn de wijken rondom het centrum aan de beurt, vervolgens de rest. Alle wijken krijgen overstapplekken voor auto’s of openbaar vervoer. Op den duur wil de gemeente het aantal parkeervergunningen tot één auto beperken. Huishoudens met meerdere auto’s worden dan verplicht een tweede auto in een parkeer hub te parkeren. Het doel is om beter ov, fiets- en deelvervoer te stimuleren.
En hoe gaat het verder?
Het referendum is raadgevend en niet bindend. Dat betekent dat de gemeenteraad kan bepalen wat ze met de uitslag doet.
Op 23 november heeft nog een stadspeiling plaats gevonden onder deelnemers van het Amersfoortpanel. Dit bestaat uit zesduizend Amersfoorters die benaderd kunnen worden voor een onderzoek. De raad krijgt met de uitkomst van de peiling een beter beeld van de reden waarom mensen ja of nee hebben gestemd. In de gemeenteraad van december wordt het rapport van deze peiling en de definitieve uitslag inhoudelijk besproken en wordt duidelijk of de plannen definitief van tafel zijn of niet.
Na de bespreking in de gemeenteraad komen we op dit onderwerp in onze nieuwsbrief Vexpansie terug.
Meer informatie
> Bijdrage mogelijk dankzij informatie aangeleverd door gemeente Amersfoort
Amersfoort is in november 2023 uitgeroepen tot Europese stad van het jaar. Volgens de jury krijgt Amersfoort de prijs omdat de stad zich richt op het welzijn van inwoners door onder meer het autogebruik te beperken en een divers aanbod van betaalbare en kwalitatief goede woningen aan te bieden. Amersfoort is, na Rotterdam in 2015, de tweede Nederlandse stad die de titel in de wacht sleept. Eerder lichtten Walter Prot en Florian de Ligt in een artikel in Vexpansie en in een verdiepingssessie op het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2022 al de aanpak naar een autoluwe binnenstad toe.
Bekijk meer artikelen
Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging
Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?
Lees meerUtrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren
De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.
Lees meerAutobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement
Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.
Lees meerParkeren in Gent sterk in ontwikkeling
Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?
Lees meerProvincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit
Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda.
Lees meerNEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage
De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.
Lees meer