Parkeren is de oplossing (en niet het probleem)!

Op 17 en 18 september nam Eefke Verheij namens de redactie Vexpansie deel aan de 21e editie van de European Parking Conference & Exhibition in Brussel. Het thema was ‘Reshaping Urban Space’. Een persoonlijk verslag. 

 

Van de redactie Vexpansie | Tekst: Eefke Verheij, Communitymanager parkeren en mobiliteitshubs bij het Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata

 

Het was mijn eerste EPA-congres en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Dag één ging van start met een ronde deelsessies. Ik sloot zelf aan bij de sessie Multifunctional Use of Parking Spaces as Urban Logistics Micro Hubs. Hierin kwamen inspirerende voorbeelden langs van flexibel en datagedreven gebruik van stedelijke (parkeer)ruimte voor de logistieke sector. Tegelijkertijd waren er sessies over parkeerbeleid en -management in de context van stedelijke mobiliteit, nieuwe mobility services, eletrische voertuigen en brandveiligheid, en cybersecurity.

 

Het tweede deel van de ochtend stond in het teken van de plenaire openingssessie. Hierin zagen we onder andere een videoboodschap van EU-commissaris voor Duurzaam Vervoer en Toersime Apostolos Tzitzikostas, die natuurlijk een groot applaus kreeg uit de zaal voor zijn opmerking dat parkeren niet het probleem is, maar deel van de oplossing. Daarna was het woord aan de Belgische minister van Defensie en Buitenlandse Handel, Theo Francken. Hij wees ons op de inzetbaarheid van ondergrondse parkeervoorzieningen in tijden van oorlog, bijvoorbeeld als schuilplaats of dronefabriek. De openingssessie sloot af met een panelgesprek, waarin Karen Vancluysen, (Secretary General van POLIS), Joost Vantomme, CEO van ERTICO – ITS Europe), Paola Cossu, CEO van FIT Consulting en bestuurslid van ALICE) en Dr. Giuliano Mingardo (adjunct directeur van Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics aan de Erasmus University Rotterdam) hun visie deelden op de rol van parkeren.

 

Na de lunch stond er weer een interessante reeks aan deelsessies op het programma, onder andere over de toekomst van duurzame deelmobiliteit, militaire paraatheid en leefbare steden. Daarnaast was een live bijeenkomst van EPA’s Digitalisation & Data werkgroep, waar ik zelf bij aansloot. Hierin kwam onder andere de lancering van het Britse National Parking Platform ter sprake (jawel, geïnspireerd op ons eigen Nationaal Parkeer Register!).

 

We sloten dag één af met een spetterende EPA-awardceremonie, waarin we via korte video’s met alle genomineerde projecten kennis konden maken. Goed om te zien dat er in Europa zoveel inspirerende dingen gebeuren op parkeergebied! Ook was er tijd voor een eerbetoon aan de dit jaar overleden “parkeergoeroe” Donald Shoup.

 

De tweede dag ging van start met twee rondes deelsessies, over onder andere uitdagingen en oplossingen bij het parkeren van elektrische voertuigen, curbside management, AI in parkeren en mobiliteit, automated valet parking, handhaving over de grens, en de Europese Mobility Data Space. Met zoveel interessante sessies was het soms lastig kiezen. Mijn hoogtepunt van de ochtend was de lancering van de European Women in Parking werkgroep. Deze werkgroep heeft als doel diversiteit, gelijkheid en leiderschap in de parkeer- en mobiliteitssector te bevorderen. Een mooi en noodzakelijk initiatief!

 

Na de lunch was het alweer tijd voor de afsluitende plenaire sessie, met een bijdrage van André Sobczak (Secretary General van Eurocities) over de uitdaging om beperkte ruimte in te zetten voor verschillende doelen, waar zowel steden als de parkeersector mee worstelen. Theo Thuis (Managing Director Innovation bij Q-Park en inmiddels gekozen tot voorzitter van de EPA) en Dr. Giuliano Mingardo blikten tijdens deze sessie terug op het congres en benadrukten nog maar eens het belang van parkeren als oplossing voor duurzame mobiliteit en veerkrachtige stedelijke infrastructuur.

 

En daarmee zaten de twee dagen EPA-congres er weer op. Als ik dan toch een kritiekpuntje mag noemen: van mij hadden ze er nog wel een dag achteraan mogen plakken! We worden vaak zo opgeslokt door ons werk dat we geen tijd nemen (of hebben) om eens om ons heen te kijken waar anderen eigenlijk mee bezig zijn. Terwijl juist de verhalen van en gesprekken met onze collega’s in de parkeerwereld zo inspirerend zijn. Steden en regio’s in Europa worstelen met dezelfde uitdagingen. Laten we van en met elkaar blijven leren en samen werken aan oplossingen voor een duurzame en leefbare toekomst!

 

Meer informatie
> Meer weten? Lees hier de take aways van EPA 

Tags

EPA Conference persoonlijk verslag

Bekijk meer artikelen

Expertteam: Zware personenauto’s in parkeergarages

Wat is het advies van het Vexpan Expertteam of zware personenauto's wel toegelaten mogen worden in parkeergarages?  

Lees meer

Kingspan Light + Air (KLA) nieuw lid Vexpan

Vexpan heet Kingspan Light + Air (KLA) welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. KLA is een beursgenoteerd bedrijf en wereldwijd actief op verschillende gebieden zoals watermanagementsystemen, isolatiepanelen, glasdakconstructies, klimaatinstallaties en rookbeheersingssystemen.

Lees meer

Geef commentaar op concept NEN 9120: voor mensen met een beperking in een parkeergarage

De concept NEN 9120 over toegankelijkheid van gebouwen is een nieuwe norm voor voorzieningen voor mensen met een beperking. De commentaarronde voor deze norm die ook over parkeergarages gaat, is opgestart. Dit kan tot voor 15 juli 2024.

Lees meer

Update ontwikkelingen D-GPK: website, app en toolbox

Het digitaliseren van het GPK-parkeerrecht is een omvangrijk project van SHPV. Inmiddels heeft zij voor gemeenten en houders van een GPK een informatieve website, app en een toolbox ontwikkeld. Ook helpen zij mensen die minder digitaal vaardig zijn.

Lees meer

NEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage

De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.

Lees meer

Den Haag krijgt 3.200 extra laadpunten voor elektrische auto’s

De gemeente Den Haag heeft het beheer en onderhoud van haar 5.400 openbare laadpunten ondergebracht bij Vattenfall InCharge. Zij breidt het netwerk met 1.600 laadpalen uit in de komende 4 jaar.

Lees meer
1 9 10 11 12 13 29