Energietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico. Want de impact van een brand wordt door het nabranden van de accu’s groter. Het is een feit dat de impact van autobranden de afgelopen decennia is toegenomen doordat er meer kunststof in auto’s wordt toegepast. De regelgeving is daarop recent aangepast, maar nog niet van kracht.
Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2022-4 |Tekst: Menno Sombroek
In dit artikel worden de laatste ontwikkelingen over schadepreventie en het verzekeren van parkeergarages besproken.
Verhoogd brandrisico door clustering laadunits
De aanwezigheid van laadunits zorgt veelal voor een clustering van elektrische auto’s. Dit kan bij een brand voor een toename van de schadeomvang zorgen. Ook de toegepaste techniek van de laadunits en oplaadsnoeren kan leiden tot een verhoogde kans op het ontstaan van brand buiten de voertuigen.
Gebouwgebonden installaties
Zijn boven ondergrondse parkeergarages kantoorunits of bedrijven geplaatst? Dan is er sprake van de aanwezigheid van zogenaamde gebouwgebonden installaties. Voorbeelden hiervan zijn water- en gasleidingen, elektra– en datakabels, koeling en noodstroom. De gevolgen van brand bij elektrische auto’s of laadunits zullen ook groot zijn op de gebouwgebonden installaties en dus de technische infrastructuur van een gebouw. Hierbij kan materiële schade ontstaan, maar ook bedrijfsschade (bedrijfsstilstand) bij gebruikers van het gebouw.
Eisen van de overheid
Bij de bouw van parkeergarages van na 1992 zal het ontwerp gebaseerd zijn op het Bouwbesluit. Zoals bekend zijn de eisen vanuit het Bouwbesluit gebaseerd op het mogelijk maken van veilig vluchten van personen. De WBDBO-normen (Weerstand Brand Doorlating Brand Overslag) waaraan de brandscheidende muren/wanden van de constructie moeten voldoen, zijn aan het Bouwbesluit ontleend.
Het is evident dat het ontbranden van een elektrische auto, voor wat betreft de duur van de brand en de hitte-intensiteit, niet te vergelijken is met het ontbranden van een motorrijtuig dat op fossiele brandstof rijdt. Maar op dit moment wordt er bij het ontwerpen van nieuwe parkeergarages en berekenen van de constructie geen rekening gehouden met de aanwezigheid van elektrische auto’s en het afwijkende brandgedrag. Recent hebben in het Staatsblad 2022 nr. 360 een aantal eisen gestaan. Wat betreft laadstations betekent dat zowel voor nieuwe als voor bestaande garages dat deze centraal moeten kunnen worden uitgeschakeld.
Uiteraard zijn voornoemde ontwikkelingen, de overheid niet ontgaan. Het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid publiceert veel over dit onderwerp en dat geldt ook voor Brandweer Nederland. Ook hierbij geldt dat de veiligheid van personen primair is. De grootte van een schade is dat niet.
Politiek speelt hier ook een rol omdat instanties voorzichtig zijn met het doen van uitspraken die de energietransitie kunnen afremmen.
Eisen van verzekeraars
In tegenstelling tot de richtlijnen en eisen vanuit de overheid is het beleid van verzekeraars er meer op gericht de kans op schade en impact daarvan te beperken.Voor oplaadstations (inclusief laadpalen), kunnen verzekeraars de volgende eisen stellen:
- Zorg dat alle oplaadvoorzieningen bij een calamiteit kunnen worden afgeschakeld met behulp van noodstop-drukknoppen.
- Plaats de oplaadstations bij voorkeur niet in de garage maar daarbuiten.
- Indien toch geplaatst in de garage dan nabij in -/uitrit of nabij gevelopeningen zoals ventilatieroosters.
- Realiseer geen laadplekken en parkeerplaatsen voor elektrische auto’s nabij de kern met trappenhuis en/of lift.
- Overweeg sprinkler- of watermistinstallatie bij nieuw– of verbouw.
- Realiseer brandwerende tussenschotten tussen de oplaadpunten.
- Bescherm laadpalen tegen aanrijding, want een beschadigde laadpaal kan brandgevaar veroorzaken.
- Zorg voor ophangbeugels of andere voorzieningen die ervoor zorgen dat kabels en stekkers niet beschadigd kunnen raken.
- Laat je goed adviseren over de aanpassing van de elektrische installaties zeker als ook sprake is van energieopwekking en energieopslag.
- Zorg bij oplevering van de installatie voor een opleverkeuring volgens de geldende normen.
- Laat de elektrische installatie ten behoeve van oplaadvoorzieningen, minimaal iedere 5 jaar door een Scope 10 erkend inspectiebedrijf beoordelen.
Bedrijfsschade
Bijzondere aandacht is gevraagd voor de zogenaamde geleden immateriële of bedrijfsschade in geval de parkeergarage of belendende kantoorruimte door brand of een ander verzekerde calamiteit getroffen wordt.
Een exploitant van een parkeergarage kan de derving van nettowinst en de vaste kosten, verzekeren op een bedrijfsschadeverzekering. Bij een materiële schade aan de garage zelf waarbij omzet wordt gederfd omdat de garage langere tijd niet toegankelijk was, kan die situatie zich voordoen.
Ook is het mogelijk om extra kosten te verzekeren. De verzekeraar keert dan bij een materiële schade, gedurende een overeengekomen periode, een bedrag uit waarmee de exploitant voorzieningen kan treffen om de schade door stilstand zoveel mogelijk te beperken.
Casus: schade voor eigenaar parkeergarage
De exploitant van een parkeergarage heeft zowel de garage zelf (met een gebouwenverzekering) als de omzet (met een bedrijfsschadeverzekering) verzekerd. Er ontstaat brand, de exploitant heeft voldaan aan alle in de polis vermelde preventie-eisen. De verzekeraar vergoedt de materiële schade en de door de bedrijfstilstand veroorzaakte derving van nettowinst en het doorbetalen van de vaste kosten.
Casus: schade bij belendend pand
Een aan een parkeergarage belendend pand wordt door brand getroffen waardoor de toegang tot de parkeergarage voor langere tijd gestremd is. De exploitant beschikt over een eigen uitgebreide brandverzekering inclusief bedrijfsschade-dekking.
In dit geval ondervindt de exploitant geen eigen materiële schade maar derft wel omzet. In deze casus kan de exploitant de eigen schade alleen verhalen indien met succes aangetoond kan worden dat nalatigheid van de eigenaar van het door brand getroffen pand de oorzaak was van de schade.
Het is overigens ook mogelijk de bedrijfsschade die veroorzaakt wordt door het onbereikbaar zijn van een verzekerd object (in dit geval de parkeergarage) als gevolg van schade aan naburige zaken te verzekeren.
Conclusies en aanbevelingen
- De energietransitie vergroot de kans op materiële en immateriële schade.
- Eisen die vanuit de overheid gesteld worden lopen niet altijd synchroon met eisen van verzekeraars.
- Van ondernemers wordt verwacht dat zij op de hoogte zijn van de te nemen preventieve en organisatorische maatregelen om schade te voorkomen en te beheersen.
- Laat u adviseren door uw verzekeringsmakelaar en technisch installateur.
MENNO SOMBROEK, Manager Zakelijke Markt VMD Koster verzekeringen
Bekijk meer artikelen
LINDA is live: één landelijk dataportaal voor laadpaalgebruik
Het landelijke dataportaal LINDA (LaadINfraDAta) is operationeel voor beleidsmakers, exploitanten en mobiliteitsprofessionals. Eén uniforme plek voor gebruiksgegevens van publieke laadpalen in Nederland.
Lees meerNederland breidt laadinfrastructuur snel uit met 1600 nieuwe laadpunten per maand
Nederland breidt in rap tempo het netwerk van publieke laadpunten uit. Het ministerie van IenW meldt dat er gemiddeld 1600 publieke laadpunten per maand worden bijgebouwd. Hierdoor is de landelijke dekking gestegen naar 83%.
Lees meerSlim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper
Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen korting en het stroomnet wordt minder belast. Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.
Lees meerInternetconsultatie wijziging Bbl met nieuwe eisen laadinfrastructuur
Het ministerie van VROM is de internetconsultatie gestart van een wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Daarin worden nieuwe eisen gesteld aan nieuwe én bestaande gebouwen wat betreft laadpalen en laadinfrastructuur.
Lees meerVvE’s met laadpalen definitief btw-plichtig, tot duizenden euro’s financieel voordeel
Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.
Lees meerLaadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden
Laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in provincie Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door 'netbewust laden' wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto's toch volledig opgeladen worden.
Lees meer