Coördinatie EPA initiatieven vanwege impact EU op parkeersector
De European Parking Association (EPA) ontplooit verschillende initiatieven rond digitalisering & data die van belang zijn voor de toekomst van onze parkeersector. De Werkgroep Digitalisering en Data (WG D&D) is opgericht om ervoor te zorgen dat deze initiatieven gecoördineerd worden en dat we de belangrijkste onderwerpen voor onze leden en onze sector prioriteren. Een toelichting werkgroeplid en bestuurslid Vexpan, Ties de Groot.
Van de redactie Vexpansie | Ties de Groot, bestuurslid Vexpan en lid EPA werkgroep Werkgroep Digitalisering & Data
De eerste bijeenkomst van de WG vond online plaats op 3 april, onder leiding van Nigel Willians, EPA President en Wilfried Thierry, Managing Director – Digital & Customer Experience, Indigo Group. De WG D&D brengt een verscheidenheid aan talent en expertise samen van EPA-leden en daarbuiten.
De huidige leden van de WG zijn als volgt (in alfabetische volgorde):
EPA WG-leden:
- Bernd Reul (EasyPark)
- Fabian Rehbold (Skidata)
- Keith Williams (Parking Matters)
- Maurizio Locatelli (Interparking)
- Peter Minev (APCOA)
- Roberto Carreri (Safety 21)
- Ronald Frijns (Q-Park)
- Stefaan van Parijs (Interparking)
- Thiago Reale (Indigo)
- Thomas Paulik (Skidata)
- Ugaitz Goñi (Mitte)
EPA data-experts:
- Jon Harrod Booth
- Markus Schneider (Voorzitter van APDS Change Control Group, Voorzitter EAVP Technical Group)
- Ties de Groot (Vexpan)
- Theo Thuis (Q-Park MD Innovation, EPA Voorzitter van de Wetenschappelijke Commissie, Voorzitter EAVP-platform)
Betrokkenheid bij de Europese Commissie
De betrokkenheid bij de EU-Commissie heeft een hoge prioritiet binnen de WG D&D vanwege de impact van de relevante EU-gedelegeerde verordeningen (RTTI, MMTIS, AFIR, SSTPA, enz.) op de parkeersector. Deze anonieme afkortingen, typerend voor het Brusselse ecosysteem, staan voor belangrijke wetgeving die van invloed is op onze industrie: ze definiëren welke gegevens we moeten publiceren, in welk formaat we ze moeten publiceren, het aantal laadpunten dat we in onze parkeergarages moeten plaatsen en de brandbeveiligingsmaatregelen die we moeten nemen bij het installeren van EV-laadpunten, de nieuwe gehandicaptenkaart en vele andere zaken.
Leden van de WG D&D leiden de (soms moeilijke en altijd complexe) discussies met NAPCORE en DG MOVE. Ons doel is ervoor te zorgen dat de uitvoering van de verschillende verordeningen pragmatisch en werkbaar is, en dat zo veel mogelijk de bedrijfsgeheimen en vertrouwelijkheid van onze leden worden gerespecteerd en beschermd.
We werken nauw samen met NAPCORE aan de ontwikkeling van een minimaal functioneel Europees gereguleerd parkeergegevensprofiel. Dit werk zal het eerste deel vormen van ons document “Parkeer data voor Beginners”, die EPA-leden helpt om op een positieve en waardevolle manier aan de naleving te voldoen. Dit document is nog in ontwikkeling.
Richtlijnen voor de toepassing van wetgeving over gegevensbescherming op parkeren
In 2022 hebben EPA en APDS vastgesteld dat er behoefte is aan de ontwikkeling van een set branche richtlijnen met aanbevelingen over hoe gegevensbeschermingsprincipes moeten worden toegepast op parkeren. Een set conceptrichtlijnen wordt ontwikkeld met input van een aantal leden van de WG D&D. Het doel is om EPA-leden en de bredere parkeergemeenschap te helpen voldoen aan de GDPR en andere lokale wet- en regelgeving inzake gegevensbescherming (GDPR).
Alliance for Parking Data Standards (APDS)
APDS is nu de referentienorm voor parkeergegevens binnen onze industrie, we werken eraan om ervoor te zorgen dat het als zodanig wordt erkend door de EC en door belanghebbende gemeenschappen, zoals ITS, EV-laden, last mile logistiek, openbaar vervoer, enz. De WG D&D zal acties blijven ontplooien om de APDS-standaard (DATEX II CEN TS 16157-6:2022 / ISO 5206-1:2023) te promoten als de wereldwijde standaard voor het delen van parkeergegevens en om de acceptatie door alle exploitanten te vergemakkelijken, te beginnen met de grootsten.
WG D&D leden nemen deel aan de gezamenlijke werkgroep tussen APDS en EV Roaming Foundation om de interoperabiliteit tussen OCPI / APDS-standaarden te ontwikkelen om elektromobiliteit te vergemakkelijken. We zijn ook van plan om een gezamenlijke EPA / Cycling Industries Europe (CIE) werkgroep op te richten om APDS aan te passen en uit te breiden om veilige fietsenstallingen te omvatten.
‘Kijken naar de toekomst”, zoals Tom Antonissen, de directeur van EPA, zegt: EPA moet een meer proactieve rol spelen binnen het APDS-management. We zijn van plan APDS te positioneren binnen het aanstaande initiatief ‘European Mobility Data Spaces’ van de EU.
Europese Geautomatiseerde Valet Parking (EAVP)
Het innovatieplatform EAVP werd opgericht en wordt beheerd door ERTICO-ITS*** Europe. Het doel is om de implementatie van AVP in Europa te vergemakkelijken en te ondersteunen. EPA is een van de oprichtende leden van de EAVP, andere leden zijn onder meer BMW en andere grote autofabrikanten, evenals Tier 1-leveranciers.
Tijdens de recente vergadering van het EAPV-bestuur werd overeengekomen dat Theo Thuis van EPA het EAVP-bestuur zou voorzitten en dat Markus Schneider de technische ontwikkelingen zou faciliteren.
Wat gaat er nu gebeuren?
In de komende periode zullen we de volgende documenten uitgeven om te reviewen:
- Een concept Functioneel Europees Gereguleerd Parkeerdata Profiel. Dit zal een samenvatting bevatten van de verplichtingen om gegevens te publiceren en welke gegevens (parkeren gerelateerd). Dit is het resultaat van ons werk en onze discussies met de Commissie en NAPCORE over het parkeergegevensprofiel.
- Een voorlopig onderzoek naar de parkeergegevens op de National Access Points en een uitleg van de verschillende soorten NAP’s.
- Conceptrichtlijnen over de toepassing van de GDPR op parkeren.
Verklaringen
RTTI
RTTI staat voor Real-Time Traffic Information, oftewel real-time verkeersinformatie. Dit concept verwijst naar het verzamelen, verwerken en verstrekken van actuele verkeersgegevens aan weggebruikers en verkeersbeheersystemen.
MMTIS
MMTIS staat voor Multimodal Travel Information Services. Het is een concept binnen het Europese transportbeleid dat gericht is op het bieden van geïntegreerde reisinformatie over verschillende vervoerswijzen. Het doel van MMTIS is om reizigers actuele, nauwkeurige en gebruiksvriendelijke informatie te geven over hun reisopties, zodat ze beter geïnformeerde keuzes kunnen maken en gebruik kunnen maken van de meest efficiënte, duurzame en geschikte vervoersmiddelen.
AFIR
AFIR staat voor Alternative Fuels Infrastructure Regulation. Het is een wetsvoorstel van de Europese Commissie gericht op het bevorderen van de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen in de Europese Unie. Dit omvat oplaadpunten voor elektrische voertuigen, waterstoftankstations, en tankinfrastructuur voor andere alternatieve brandstoffen zoals aardgas (CNG/LNG) en biobrandstoffen
SSTPA
Safe and Secure Truck Parking Areas (SSTPAs) zijn speciaal ontworpen locaties waar vrachtwagens veilig kunnen parkeren en rusten. Deze voorzieningen zijn essentieel voor de logistieke sector om de veiligheid van chauffeurs, ladingen en voertuigen te waarborgen, vooral tijdens langeafstandstransporten waar regelmatige stops nodig zijn voor rust en overnachting.
NAPCORE
National Access Point (NAP) Coordination Organization for Europe (NAPCOE) is een Europese organisatie die de coördinatie van nationale toegangspunten in Europa verzorgd. Deze toegangspunten zijn bedoeld om toegang te bieden tot informatie over mobiliteit en transport, waaronder data over verkeer, infrastructuur, vervoersdiensten en andere relevante informatie. In Nederland is het nationale toegangspunt het NTM, Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (www.toegangspuntmobiliteit.nl).
DG MOVE
DG MOVE staat voor het directoraat-generaal Mobiliteit en Transport. Het is een afdeling van de Europese Commissie die verantwoordelijk is voor het transportbeleid van de EU. DG MOVE streeft ernaar om transportsystemen te ontwikkelen die efficiënt, veilig, beveiligd en milieuvriendelijk zijn. Het beleid bestrijkt verschillende vormen van transport, waaronder wegvervoer, spoorvervoer, luchtvaart en maritiem vervoer, en behandelt kwesties zoals infrastructuur, transportdiensten, veiligheid en duurzame mobiliteit
ERTICO-ITS
ERICO-ITS staat voor “European Research and Innovation for Cooperative Intelligent Transport Systems”. Het is een initiatief of project binnen de Europese Unie gericht op de ontwikkeling en implementatie van innovatieve technologieën voor intelligente transportsystemen (ITS). ITS omvat geavanceerde applicaties die verschillende transport- en verkeersmanagementoplossingen integreren met als doel verkeersstromen te verbeteren, verkeersveiligheid te verhogen, en het milieu minder te belaste
GDPR
GDPR staat voor General Data Protection Regulation, in het Nederlands bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Meer informatie
> EPA
Bekijk meer artikelen
Nijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg
Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen voor de deur die de bewoners kwijtraken. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad.
Lees meerEindrapportage Deelmobiliteit in Gebiedsontwikkeling
In opdracht van het nationale samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit is een nader onderzoek gedaan naar casuïstiek, dilemma’s en al geleerde lessen van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling.
Lees meerVexpan vertegenwoordigd in nieuwe EPA werkgroep Handhaving
EPA, European Parking Association heeft een nieuwe werkgroep ingesteld: Enforcement. Wilco van de Vosse van Vexpan lid SHPV neemt hieraan deel. Zo is ook Vexpan vertegenwoordigd.
Lees meerNieuwe trend: kenteken verbergen om parkeerboete te voorkomen
In Rotterdam lijkt een nieuwe trend geboren: in verschillende wijken in de stad zijn auto's gespot waarvan op subtiele en minder subtiele wijze het kenteken is verstopt. Eigenaren hopen hiermee parkeerboetes te voorkomen.
Lees meerRaad stemt in met parkeerbeleid en cultuurnota in Hoornse binnenstad
HOORN - In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 22 oktober heeft de raad ingestemd met nieuwe parkeerzones en tarieven in de binnenstad.
Lees meer'Ondenkbaar' betaald parkeren nu tóch mogelijkheid door parkeerchaos Mall of the Netherlands
De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een einde maken aan de parkeerchaos die heerst in wijken rond de Mall of the Netherlands. Er liggen drie voorstellen op tafel die een einde moeten maken aan de parkeerproblematiek.
Lees meer