Beleidsadviseur Parkeren, verrassend veelzijdig

Als je nog aan het nadenken bent over wat je zou willen worden, over wat je na je middelbare school wil gaan doen, moet je dit artikel niet overslaan maar even rustig jezelf de tijd gunnen om het te lezen en het op je in laten werken.

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-4. | Tekst Christian Ratering]

 

Toen ik als jochie van acht door mijn wijk liep droomde ik niet van een baan als beleidsadviseur Parkeren. Ik wist niet eens dat zo’n functie bestond. En in die tijd waren er in mijn wijk eigenlijk geen parkeerproblemen. ’s Ochtends liep ik tussen de huizen door over het trottoir naar school en vond dat ook heel gewoon. Mijn klasgenootjes kwamen ook vaak lopend en sommigen met de fiets. Parkeerplaatsen dichtbij huis stonden vaak leeg. Op straat voetballen of stoepranden met een buurjongen pasten in het straatbeeld. Al voetballend over straat naar een sportveldje rennen idem dito. Buren vertelden zelden over files of het moeten zoeken naar een parkeerplaats. Tegenwoordig is dit wel anders. Dat geldt ook voor het nadenken over een beroep voor de toekomst. Op veel manieren kunnen kinderen en hun ouders veel te weten komen over allerlei beroepen. Alleen lijkt het kiezen voor een baan als verkeerskundige, verkeersbeleidsmedewerker of parkeerbeleidsmedewerker nog niet zo voor de hand te liggen, ondanks de veelzijdigheid hiervan.

 

Veelzijdigheid
Die veelzijdigheid komt onder meer voort uit het brede samenwerkende palet aan professionals (onder andere stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, juristen, communicatieadviseurs, planologen, verkeerskundigen, bouwkundigen, financieel adviseurs, bestuurskundigen, bedrijfskundigen, beleidsadviseurs, projectontwikkelaars, wetenschappelijk onderzoekers etc.) die er voor zorgt dat werknemers bij hun werkgever kunnen komen, dat scholieren naar school kunnen fietsen, dat een arts fysiek zorg kan verlenen aan zijn of haar patiënten, dat recreanten naar een park of in een aangenaam stadscentrum kunnen lopen en dat we onze steeds complexer wordende verkeerssystemen laten aansluiten bij de duurzaamheidsopgaven van onze samenleving, om die ‘zo netjes mogelijk’ door te kunnen geven aan toekomstige generaties.

 

De veelzijdigheid van het vak komt niet alleen tot uiting in de samenwerking met professionals van de eigen gemeente, adviesbureaus met specialistische kennis, buurgemeenten en andere overheden, maar ook met mensen die er wonen en werken en een project willen ontwikkelen. Te denken valt aan een woningbouwproject of een project dat inzet op stimuleren van duurzame mobiliteit en het vrijspelen van parkeerruimte die teruggegeven kan worden aan bijvoorbeeld de natuur.

 

Menselijke maat
Nog veelzijdiger wordt ons vak doordat er een beweging gaande is die steeds nadrukkelijker vraagt om de menselijke maat te betrekken in ontwikkelplannen. Een beweging die mensen als vertrekpunt neemt bij ontwikkelingen. Ook kent ons vak de nodige uitdagingen, zoals het bijdragen aan luchtkwaliteit en verminderen van geluidsoverlast; aan een inclusieve samenleving; aan de woningbouwopgave en de hieruit volgende mobiliteitsbehoeften. Ontwikkelingen waarvan de komende jaren de invloed zichtbaar gaat worden in beleid. Daarnaast zullen eventueel blijvende effecten van de coronaperiode ook hierin mogelijk een plek krijgen. Dus naast samenwerking ben je als beleidsadviseur Parkeren continu op de hoogte van actuele en toekomstige ontwikkelingen in de samenleving. Ook dat maakt dit vak ontzettend boeiend. Het mooiste is natuurlijk wanneer het samenspel van mensen met uiteenlopende professionele en persoonlijke achtergronden tot een voor een stad of dorp welkome realisatie en benutting van de ruimte leidt, ook voor de langere termijn, voor toekomstige generaties.

 

Wil je weten hoe een professional op het gebied van parkeren betekenisvol is bij ruimtelijke ontwikkeling? Blader dan eens door de Vexpansie. Het is te veel om in één artikel te beschrijven. En dat zegt ook iets over de veelzijdigheid van dit vak.

 

Tekst: Christian Ratering, Beleidsmedewerker Parkeren, Gemeente Ede

Tags

Opleiding

Bekijk meer artikelen

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer

CCV-keurmerken brandmeld- en ontruimingsalarminstallaties vernieuwd

De herziene CCV-certificatieschema’s voor leveren van brandmeldinstallaties en ontruimingsalarminstallaties zijn beschikbaar. Ze gaan in op 1 december 2023. De 220 brandmeld- en ontruimingsalarmbedrijven mogen de nieuwe schema’s al direct gebruiken.

Lees meer

Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven

Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.

Lees meer

Minister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur

Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’.

Lees meer
1 15 16 17 18 19 42