Reactie op IBO-rapport: elektrisch rijden moet voor grote groepen betaalbaar zijn
De transitie naar emissieloze auto’s moet voor grote groepen betaalbaar zijn en daarom moet het kabinet naast beprijzende en normerende maatregelen vooral ook stimulerende maatregelen inzetten. Dat adviseert het Formule E-Team (FET) in een brief aan het kabinet.
IBO-rapport
De brief bevat de reactie van het FET op het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Klimaat ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ dat afgelopen maand door ambtenaren van de verschillende ministeries werd gepresenteerd.
‘Het IBO doet een aantal voorstellen om de CO2 uitstoot binnen de sector mobiliteit terug te dringen. Het invoeren van zero-emissiezones, een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting, het invoeren van een verbod op zakelijke brandstofauto’s vanaf 2025 en het verhogen van de bpm van fossiele personenauto’s. Dit zijn voorstellen die weliswaar elektrisch rijden aantrekkelijker maken ten opzichte van rijden in een brandstofauto, maar die ook betekenen dat elektrisch rijden fors duurder wordt dan nu’, licht het FET in de brief aan het kabinet haar pleidooi voor stimulerende maatregelen toe.
Laadinfrastructuur
In de brief vraagt het FET ook aandacht voor de uitrol van laadpalen. ‘Een essentiële randvoorwaarde voor de ingroei van elektrische personenauto’s is het realiseren van voldoende (slimme) laadinfrastructuur. Het FET vindt dan ook dat er maatregelen moeten komen om de capaciteit van het netwerk uit te breiden en tijdig de impact van de extra benodigde laadinfrastructuur op het elektriciteitsnetwerk te mitigeren.’
Meer informatie
> De brief van het Formule E-Team is hier in zijn geheel te lezen | Nederlandelektrisch.nl
> Alles over Thema E-laden
Meer nieuws
‘Mythes over elektrische auto’s remmen transitie’
Mythes over elektrische auto’s vormen volgens 77 procent van de ondervraagde elektrische rijders de grootste belemmering voor de transitie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 26.000 rijders uit 30 landen.
Lees meerSamenwerking Vexpan leden Parkeerbeheer Roosendaal en Orange Charging
Vexpan is hét Platform Parkeren Nederland waarin alle betrokken partijen binnen de parkeerbranche elkaar vinden. Mooi dat Vexpan leden, Parkeer Beheer Roosendaal en Orange Charging, samenwerken
Lees meerNederland passeert grens van 200.000 publieke laadpunten
Nederland heeft deze zomer een belangrijke mijlpaal bereikt en telt inmiddels meer dan 200.000 publieke laadpunten voor elektrische personenauto’s. Het gaat zowel om reguliere publieke laadpunten als semi-publieke en snellaadpunten.
Lees meerSlim laden steeds populairder onder elektrische rijders
Smart charging van elektrische voertuigen wint snel terrein in Nederland. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025.
Lees meerStartschot Minister Hermans voor slim aansturen stroomintensieve apparaten
Demissionair minister Hermans van Klimaat en Groene Groei heeft in het ElaadNL Testlab in Arnhem het startschot gegeven voor trajecten rond het slim aansturen van stroomintensieve apparaten wat bijdraagt aan minder druk op het stroomnet.
Lees meerReactie op berichtgeving: blussen van branden in elektrische auto’s in parkeergarages mogelijk
De discussie over de risico’s van branden in elektrische auto’s in parkeergarages laait regelmatig op. Toch blijkt uit verschillende praktijktests dat er wél effectieve oplossingen mogelijk zijn, zo meldt FIFI4Parking, lid van Vexpan - Platform Parkeren Nederland.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.