Met ondergrondse fietsenstalling ruimte Leidseplein
In het verleden struikelden bezoekers van het Leidseplein in Amsterdam soms over de fietsen en brommers. Dat is door de ondergrondse fietsenstalling nu verleden tijd. Hier kunnen 2000 fietsen worden gestald, waardoor het plein weer goed is om op te flaneren.
Begin 2018 startte de gemeente de herinrichting van het Kleine-Gartmanplantsoen, dat grenst aan het Leidseplein. Vijf jaar later is dus het af. Het plantsoen loopt nu mooi over in het al eerder vernieuwde Leidseplein, waardoor Amsterdam een autoluw plein met allure rijker is.
Architectenbureau ZJA en Ballast Nedam verwierven de opdracht tot het ontwerpen en bouwen van de fietsenstalling. Nu alle fietsen onder de grond staan, ziet het plein er overzichtelijker uit. Er is meer groen en er zijn zitbanken van totaal zo’n 250 meter. “Onder parkeren, boven flaneren”, zo zegt de gemeente Amsterdam over het nieuwe jasje van het plein.
Meer informatie
> Bron: Mobiliteitsplatform, lees hier verder
> Foto: gemeente Amsterdam, fotograaf Richard Mouw
Meer nieuws
Modelbepalingen voor deelvervoer
Het samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert Modelbepalingen voor het reguleren van deelvervoer binnen lokale wetgeving.
Lees meerDuurzaam betononderhoud in parkeergarages
Nederland staat bekend om zijn innovatieve technieken op het gebied van beheer en onderhoud. Een van de minder bekende, maar uiterst belangrijke technologieën in deze sector is kathodische bescherming.
Lees meerDuurzame mobiliteitstransitie vraagt om LEV
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit. Voor het benutten van de potentie start het LEVERAGE-project van diverse kennisinstellingen en publieke en private partners.
Lees meerHoeveel elektrische auto's kan de wereld aan?
Als iedereen elektrisch gaat rijden hebben we geen fossiele uitstoot meer, maar voor de productie van de batterijen en elektromotoren van die auto’s zijn veel grondstoffen nodig.
Lees meerZware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag
Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd.
Lees meerDeelmobiliteit: zware motiveringsplicht bij ruimtelijke inpassing van projecten
In dit artikel zal uiteen worden gezet welke eisen de jurisprudentie stelt aan de inzet van deelmobiliteit.
Lees meer