Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

Gepubliceerd op: 10 mei 2023

Het voor 1 euro in de daluren parkeren op park en ride-locaties in de stad is vanaf 1 juli 2023 verleden tijd. De prijs stijgt naar 6 euro per dag. Het spitstarief wordt ook verhoogd: van 8 naar 13 euro per dag. Ook zal het totaal aantal plekken gaan afnemen: P+R Zeeburg I sluit volgend jaar, en het is nog maar de vraag of er toekomst is voor Zeeburg II en Noord.

 

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente nu niet ‘kostenneutraal’ en moeten dat wel worden, schrijft wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) in een brief aan de gemeenteraad. Ze zouden de gemeente bij behoud van de huidige tarieven anders namelijk behoorlijke tekorten opleveren: in 2023 3,6 miljoen euro, in 2024 3,9 miljoen euro en in 2025 4,0 miljoen euro.

 

Omdat er weinig mogelijkheden zijn om de lasten van de terreinen te verminderen, is besloten dat de baten verhoogd moeten worden in de vorm van een hoger parkeertarief, schrijft Van der Horst. Die zijn sinds 2012 niet meer aangepast. En dat terwijl de tarieven van parkeren op straat in 2019 al wel fiks zijn verhoogd.

 

‘Acceptabel’
Volgens de wethouder is uit klanttevredenheidsonderzoeken gebleken dat gebruikers een stijging van het daltarief naar ongeveer 7,50 euro acceptabel vinden. De nieuwe prijs van 6 euro zou voor de meeste bezoekers nog steeds een ‘aantrekkelijk tarief’ zijn volgens haar.

 

Verder schrijft de wethouder dat de zogenaamde ‘centrumcheck’ (waarbij wordt gecheckt door middel van de ov-reishistorie of iemand echt doorgereisd is naar het centrum) komt te vervallen. In plaats daarvan wordt gecontroleerd of iemand überhaupt overstapt op het ov, naar waar dan ook in de stad. Daar wordt misschien ook deelvervoer aan toegevoegd. Dit allemaal met het doel om het gebruik van de parkeerterreinen breder in te zetten en het gebruik makkelijker te maken.

 

Meer informatie

> Bron en lees meer op de site van AT5

Tags

P+R tarieven klanttevredenheidsonderzoek

Meer nieuws

Raad Haarlem na referendum: parkeernota ingetrokken

De gemeenteraad van Haarlem heeft op 28 maart 2024 de uitslag van het parkeerreferendum besproken. De raad heeft besloten om de Nota Uitwerking parkeerregulering in te trekken.

Lees meer

Parkeerwachters van de Efteling sorteren auto’s op kleur

Een leeg parkeervak was dinsdag 12 maart niet het enige waar bezoekers van de Efteling naar moesten zoeken als ze met de auto aankwamen. Ze dienden dit keer tijdens het parkeren ook rekening te houden met de kleur van hun wagen. Dankzij een lollige actie van parkeerwachters kon een bijzondere luchtfoto worden gemaakt.

Lees meer

Duurzaam betononderhoud in parkeergarages

Nederland staat bekend om zijn innovatieve technieken op het gebied van beheer en onderhoud. Een van de minder bekende, maar uiterst belangrijke technologieën in deze sector is kathodische bescherming.

Lees meer

Wens gezamenlijke aanpak werkwijze juridische No Cure No Pay bureaus

Vexpan probeert samen met de vier grote steden verenigd in de G4, de Vereniging van Lokale Belastingen (LvLB) en de gemeentelijke belastingen kantoren de wet aangepast te krijgen ten aanzien van de proceskostenvergoeding voor parkeerbelastingen.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: André Wielaard

André Wielaard: “Mijn missie is een open markt voor parkeerdiensten”.

Lees meer

Sensortechnologie helpt senioren

Wayfinding-systemen kunnen aanzienlijk bijdragen aan een betere en veiligere parkeergarage voor senioren.

Lees meer
1 4 5 6 7 8 39

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief