Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

Gepubliceerd op: 10 mei 2023

Het voor 1 euro in de daluren parkeren op park en ride-locaties in de stad is vanaf 1 juli 2023 verleden tijd. De prijs stijgt naar 6 euro per dag. Het spitstarief wordt ook verhoogd: van 8 naar 13 euro per dag. Ook zal het totaal aantal plekken gaan afnemen: P+R Zeeburg I sluit volgend jaar, en het is nog maar de vraag of er toekomst is voor Zeeburg II en Noord.

 

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente nu niet ‘kostenneutraal’ en moeten dat wel worden, schrijft wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) in een brief aan de gemeenteraad. Ze zouden de gemeente bij behoud van de huidige tarieven anders namelijk behoorlijke tekorten opleveren: in 2023 3,6 miljoen euro, in 2024 3,9 miljoen euro en in 2025 4,0 miljoen euro.

 

Omdat er weinig mogelijkheden zijn om de lasten van de terreinen te verminderen, is besloten dat de baten verhoogd moeten worden in de vorm van een hoger parkeertarief, schrijft Van der Horst. Die zijn sinds 2012 niet meer aangepast. En dat terwijl de tarieven van parkeren op straat in 2019 al wel fiks zijn verhoogd.

 

‘Acceptabel’
Volgens de wethouder is uit klanttevredenheidsonderzoeken gebleken dat gebruikers een stijging van het daltarief naar ongeveer 7,50 euro acceptabel vinden. De nieuwe prijs van 6 euro zou voor de meeste bezoekers nog steeds een ‘aantrekkelijk tarief’ zijn volgens haar.

 

Verder schrijft de wethouder dat de zogenaamde ‘centrumcheck’ (waarbij wordt gecheckt door middel van de ov-reishistorie of iemand echt doorgereisd is naar het centrum) komt te vervallen. In plaats daarvan wordt gecontroleerd of iemand überhaupt overstapt op het ov, naar waar dan ook in de stad. Daar wordt misschien ook deelvervoer aan toegevoegd. Dit allemaal met het doel om het gebruik van de parkeerterreinen breder in te zetten en het gebruik makkelijker te maken.

 

Meer informatie

> Bron en lees meer op de site van AT5

Tags

P+R tarieven klanttevredenheidsonderzoek

Meer nieuws

Haarlem breidt betaald parkeren uit, geen tweede referendum

De komende jaren wordt betaald parkeren ingevoerd in zeven Haarlemse wijken. Dat heeft een ruime meerderheid van de gemeenteraad besloten. Een tweede referendum over het parkeerbeleid komt er niet.

Lees meer

Shortlist European Parking Awards 2025 bekendgemaakt

De European Parking Association (EPA) heeft de shortlist bekendgemaakt voor de prestigieuze European Parking Awards 2025. Met daarop twee Nederlandse inzendingen: EGIS en Q-Park NL.

Lees meer

Vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden - verleden, heden en toekomst

Sjoerd Stienstra en Robin van Lieshout beschouwen op basis van verschillende onderzoeken de ontwikkeling van de vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden en de economische effecten daarvan. Verleden, heden en toekomst.

Lees meer

Meer ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen

Gemeenten kunnen méér ruimte maken voor optopprojecten. De provincies Utrecht en Zuid-Holland, Platform31 en Aedes ontwikkelden een handreiking voor slim omgaan met parkeernormen.

Lees meer

CBS: Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder

Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS.

Lees meer

Informatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen

NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.

Lees meer
1 4 5 6 7 8 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief