Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

Gepubliceerd op: 10 mei 2023

Het voor 1 euro in de daluren parkeren op park en ride-locaties in de stad is vanaf 1 juli 2023 verleden tijd. De prijs stijgt naar 6 euro per dag. Het spitstarief wordt ook verhoogd: van 8 naar 13 euro per dag. Ook zal het totaal aantal plekken gaan afnemen: P+R Zeeburg I sluit volgend jaar, en het is nog maar de vraag of er toekomst is voor Zeeburg II en Noord.

 

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente nu niet ‘kostenneutraal’ en moeten dat wel worden, schrijft wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) in een brief aan de gemeenteraad. Ze zouden de gemeente bij behoud van de huidige tarieven anders namelijk behoorlijke tekorten opleveren: in 2023 3,6 miljoen euro, in 2024 3,9 miljoen euro en in 2025 4,0 miljoen euro.

 

Omdat er weinig mogelijkheden zijn om de lasten van de terreinen te verminderen, is besloten dat de baten verhoogd moeten worden in de vorm van een hoger parkeertarief, schrijft Van der Horst. Die zijn sinds 2012 niet meer aangepast. En dat terwijl de tarieven van parkeren op straat in 2019 al wel fiks zijn verhoogd.

 

‘Acceptabel’
Volgens de wethouder is uit klanttevredenheidsonderzoeken gebleken dat gebruikers een stijging van het daltarief naar ongeveer 7,50 euro acceptabel vinden. De nieuwe prijs van 6 euro zou voor de meeste bezoekers nog steeds een ‘aantrekkelijk tarief’ zijn volgens haar.

 

Verder schrijft de wethouder dat de zogenaamde ‘centrumcheck’ (waarbij wordt gecheckt door middel van de ov-reishistorie of iemand echt doorgereisd is naar het centrum) komt te vervallen. In plaats daarvan wordt gecontroleerd of iemand überhaupt overstapt op het ov, naar waar dan ook in de stad. Daar wordt misschien ook deelvervoer aan toegevoegd. Dit allemaal met het doel om het gebruik van de parkeerterreinen breder in te zetten en het gebruik makkelijker te maken.

 

Meer informatie

> Bron en lees meer op de site van AT5

Tags

P+R tarieven klanttevredenheidsonderzoek

Meer nieuws

Aanpassing loonheffing: Parkeren auto werknemer tijdens vakantie

Gratis parkeren van de auto van werknemers in de omgeving van de werkplek tijdens de vakantie vormt belast loon in natura. Het Handboek Loonheffingen wordt op dit punt aangepast.

Lees meer

Gemeente Groningen blij met eerste effecten nieuwe parkeermaatregelen

Het gemeentebestuur van Groningen heeft de eerste resultaten van het nieuwe parkeerbeleid gedeeld. Sinds begin dit jaar gelden in verschillende wijken nieuwe parkeerregels, inclusief een aangepaste bezoekersvergunning.

Lees meer

Haarlemmers verontwaardigd: parkeerplekken gereserveerd voor deelauto's

De gemeente Haarlem heeft deze zomer 30 parkeerplekken in de stad exclusief toegewezen aan deelauto’s. De toewijzing past in het streven van het stadsbestuur naar meer deelauto's, maar bewoners zijn onaangenaam verrast.

Lees meer

Proef gemeente Zwolle: met benzineauto bij laadpaal parkeren

Met de benzineauto eindeloos op zoek naar een parkeerplaats, terwijl de vakken bij laadpalen leeg staan. Of andersom. Gemeente Zwolle start een nieuwe proef: laadpalen zonder gereserveerde parkeerplekken – ook benzineauto mag er staan.  

Lees meer

Vexpan vertegenwoordiging in nieuw bestuur EPA

De European Parking Association (EPA aisbl) heeft een nieuwe bestuurssamenstelling met daarin ook vertegenwoordiging van Vexpan leden. Theo Thuis, van Q-Park, is verkozen tot voorzitter en Peter Dingemans, bestuurslid Vexpan, is nu vice voorzitter.

Lees meer

Nederlandse winnaars European Parking Award 2025

Nederlandse inzendingen een European Parking Award hebben gewonnen: Vexpan lid Q-Park Nederland en EGIS Projects SAS (categorie 6 en 7). De prijzen zijn voor uitstekende prestaties in de parkeer- en mobiliteitssector.

Lees meer
1 2 3 4 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief