Voorbereiden op Wet kwaliteitsborging (Wkb) voor het bouwen

Gepubliceerd op: 01 september 2023

Bouwend Nederland informeert over de Wkb. Zij licht de belangrijkste informatie over de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen kort en krachtig toe op hun site, inclusief een animatievideo. Wkb gaat vooralsnog in op 1 januari 2024.

 

De wet heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Daarnaast wordt de aansprakelijkheid van aannemers ten opzichte van particuliere en professionele opdrachtgevers uitgebreid. Voor de bouw heeft de invoering van deze wet grote consequenties voor de bedrijfsvoering en het aantonen van de kwaliteit van het bouwwerk. Een goede voorbereiding is dan ook belangrijk.

 

De Wkb bestaat uit twee onderdelen: een publiekrechtelijk deel (gemeente-initiatiefnemer) en een privaatrechtelijk deel (aannemer-opdrachtgever). Het publiekrechtelijke deel geldt voor een melding bouwactiviteit bij de gemeente vanaf 1 januari 2024, en geldt alleen voor gevolgklasse 1. Het privaatrechtelijk deel geldt vooral voor aanneemcontracten vanaf 1 januari 2024, en geldt voor alle bouwwerken. Het is belangrijk om deze twee onderdelen goed uit elkaar te houden.

 

Meer informatie
Wat zijn de doelen van de wet? Wat verandert er? Wat zijn de gevolgen voor bouwbedrijven? Lees het op de site van Bouwen Nederland.
> Bouwend Nederland over Wet kwaliteitsborging
> Animatievideo Wkb

 

Update 12 september 2023 uit Binnenlands Bestuur:
Minister Hugo de Jonge van Volkshuisvesting stelt de inwerkingtreding van een deel van de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) met een half jaar uit. Dit doet hij nadat voor de zomer in de Eerste Kamer een motie was aangenomen van Kamerleden Eric Kemperman (BBB) en Ferd Crone (PvdA-GroenLinks) met de oproep de wet uit te stellen. Dit staat in een Kamerbrief.

Tags

wet kwaliteitsborging bouwen

Meer nieuws

LINDA is live: één landelijk dataportaal voor laadpaalgebruik

Het landelijke dataportaal LINDA (LaadINfraDAta) is operationeel voor beleidsmakers, exploitanten en mobiliteitsprofessionals. Eén uniforme plek voor gebruiksgegevens van publieke laadpalen in Nederland.

Lees meer

Nederland breidt laadinfrastructuur snel uit met 1600 nieuwe laadpunten per maand

Nederland breidt in rap tempo het netwerk van publieke laadpunten uit. Het ministerie van IenW meldt dat er gemiddeld 1600 publieke laadpunten per maand worden bijgebouwd. Hierdoor is de landelijke dekking gestegen naar 83%.

Lees meer

Slim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper

Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen korting en het stroomnet wordt minder belast. Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.

Lees meer

Internetconsultatie wijziging Bbl met nieuwe eisen laadinfrastructuur

Het ministerie van VROM is de internetconsultatie gestart van een wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Daarin worden nieuwe eisen gesteld aan nieuwe én bestaande gebouwen wat betreft laadpalen en laadinfrastructuur.

Lees meer

VvE’s met laadpalen definitief btw-plichtig, tot duizenden euro’s financieel voordeel

Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.

Lees meer

Laadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden

Laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in provincie Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door 'netbewust laden' wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto's toch volledig opgeladen worden.

Lees meer
1 2 3 4 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief