Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden

Gepubliceerd op: 11 oktober 2023

De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. ‘Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken. Zo zorgen we ervoor dat meer bewoners in de wijk niet leidt tot meer geparkeerde auto’s: dat draagt bij aan de leefbaarheid in de wijk.’

 

Op bepaalde dagen en tijden moet de autoparkeerder dan betalen voor het parkeren. Dat kan via een parkeervergunning, bij de parkeerautomaat of via mobiel parkeren. De uitbreiding van betaald parkeren is gestart in 2023 en gebeurt in fasen.
Voor bewoners en ondernemers zijn diverse soort parkeervergunningen beschikbaar.

 

Dit is een voorbeeld van anticiperen op verstedelijkingsopgaven en zorgen voor grip op openbare ruimten, reageert iemand op het bericht. Dennis Bruin van gemeente Leiden (en voorzitter Vexpan Commissie Gemeenten): ‘Weer een belangrijke stap om onze doelen uit de Parkeervisie te realiseren.’

 

Waarom uitbreiden betaald parkeren gebied?
‘Om onze stad leefbaar, bereikbaar en aantrekkelijk te houden moeten we het parkeren anders organiseren. We hebben de ruimte op straat nodig voor fijn wonen, gezond ondernemen, vergroenen en buiten ontspannen. Dit heeft de gemeenteraad in juli 2020 vastgelegd in de Parkeervisie. Concreet betekent dit dat we betaald parkeren uitbreiden naar een aantal wijken in Leiden.’

 

Met name aan de randen van de gebieden ervaren mensen hoge parkeerdruk. Door het invoeren van betaald parkeren verlagen ze de parkeerdruk. Hierdoor kunnen ze de ruimte beter en duurzamer inrichten. ‘We kunnen dan bijvoorbeeld meer groen toevoegen en meer woningen bouwen.’

 

Meer informatie
> Lees het hele artikel van de gemeente Leiden
> Gemeente Leiden

Tags

betaald parkeren parkeervisie leefbaarheid woningbouw

Meer nieuws

Haarlem breidt betaald parkeren uit, geen tweede referendum

De komende jaren wordt betaald parkeren ingevoerd in zeven Haarlemse wijken. Dat heeft een ruime meerderheid van de gemeenteraad besloten. Een tweede referendum over het parkeerbeleid komt er niet.

Lees meer

Shortlist European Parking Awards 2025 bekendgemaakt

De European Parking Association (EPA) heeft de shortlist bekendgemaakt voor de prestigieuze European Parking Awards 2025. Met daarop twee Nederlandse inzendingen: EGIS en Q-Park NL.

Lees meer

Vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden - verleden, heden en toekomst

Sjoerd Stienstra en Robin van Lieshout beschouwen op basis van verschillende onderzoeken de ontwikkeling van de vervoerwijzekeuze naar centrumgebieden en de economische effecten daarvan. Verleden, heden en toekomst.

Lees meer

Meer ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen

Gemeenten kunnen méér ruimte maken voor optopprojecten. De provincies Utrecht en Zuid-Holland, Platform31 en Aedes ontwikkelden een handreiking voor slim omgaan met parkeernormen.

Lees meer

CBS: Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder

Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS.

Lees meer

Informatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen

NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.

Lees meer
1 4 5 6 7 8 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief