Samenwerking Vexpan met HAN Automotive

Gepubliceerd op: 19 september 2023

Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging, Platform Parkeren Nederland, staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.

 

De eerste samenwerking is eind augustus gestart in opdracht van Vexpan Commissie Gemeenten, contactpersoon Dennis Bruin. Vierdejaars studenten doen onderzoek naar de opkomende trends en de rol van de lichtste mobiliteit (fietsen en aanverwante vervoersmiddelen) in een binnenstedelijke omgeving.

 

Casus indienen en publicaties
Voor de zomer kreeg het bestuur al een presentatie van over de opleiding en het Lectoraat HAN Automotive Research van Koen Lau en Pieter Dekker, de grondlegger van het LEV Kenniscentrum van de HAN. Er is afgesproken dat Vexpan leden of commissies een casus kunnen indienen voor een onderzoek door de studenten van HAN Automotive, onder begeleiding van Koen Lau en Pieter Dekker. Maar de HAN kan ook publicaties plaatsen via de redactie van Vexpansie.

 

HAN Automotive Research
HAN Automotive gaat natuurlijk over auto’s en techniek, maar het gaat daarnaast steeds meer over de intelligente mobiliteit, verduurzaming, gedrag en meer. In lijn met de vaste thema’s van de HAN: slim, schoon en sociaal. Onderzoek, bij voorkeur samen met studenten, is een kerntaak van HAN Automotive Research. Hierbij speelt het gedrag van de mens een grote rol, in combinatie met de verbeterde technologie.

 

Een mooi voorbeeld zijn de microcars, die je met een bromfiets rijbewijs mag rijden. De microcar is nu al een opkomende trend rond het schoolplein in het voortgezet onderwijs. Zet deze trend zich voort en moeten wij over 10 jaar de parkeergarages en de buitenruimte aanpassen aan deze nieuwe trend? Of zal het zo’n vaart niet lopen. Deze kleine voertuigen nemen minder plaats in, maar zijn mensen over te halen om zich anders te gaan vervoeren? Dit soort onderzoeken kan belangrijk zijn voor investeringen van parkeergarages en parkeerplaatsen die voor minimaal 30 jaar gedaan worden.

 

Meer informatie
Wil je meer weten of een casus indienen? Neem dan contact op met
> bestuurslid Erik Bosschaart via info@vexpan.nl of
> verenigingsmanager Jolanda Mazirel via verenigingsmanager@vexpan.nl
> HAN Automotive Research

Tags

onderzoek HAN Automotive casus

Meer nieuws

Parkeerbeleid en files in de stad

In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.

Lees meer

Kosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten

Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.

Lees meer

Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging

Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?

Lees meer

Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren

De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.

Lees meer

Autobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement

Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.

Lees meer

Parkeren in Gent sterk in ontwikkeling

Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?

Lees meer
1 18 19 20 21 22 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief