Raad stemt in met parkeerbeleid en cultuurnota in Hoornse binnenstad

Gepubliceerd op: 23 oktober 2024

HOORN – In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 22 oktober heeft de raad ingestemd met nieuwe parkeerzones en tarieven in de binnenstad. Ook is de raad unaniem akkoord gegaan met nieuw cultuurbeleid. Tot slot heeft de Hoornse raad aangegeven wat haar ambitie is wat betreft recreatieruimte in West-Friesland.

 

De raad heeft ingestemd met de nieuwe verdeling van parkeergebieden en bijbehorende parkeertarieven in de binnenstad. In plaats van zeven verschillende parkeergebieden, komen er nu drie. Hiermee wordt het voor inwoners en bezoekers eenvoudiger en overzichtelijker om een parkeerplek te vinden.

 

Voor inwoners, bezoekers én de culturele sector is het van belang om beleid te maken voor de culturele sector. Het college heeft nu beleid opgesteld in de zogenoemde cultuurnota en onder andere drie speerpunten opgesteld:

 

1. Ruimte voor jongerencultuur

2. Een leven lang cultuur

3. Kunst om de hoek

 

Voor de totstandkoming van deze speerpunten is samengewerkt met allerlei partijen uit de cultuursector, maar ook met jongerenplatforms. De raad heeft unaniem ingestemd met de voorgestelde nota en heeft daar ook iets aan toegevoegd met een amendement. Zo wordt in de nota opgenomen dat de brede waarde van cultuur wordt erkend en andere beleidsterreinen, zoals sociaal beleid, actief betrokken worden bij de uitvoering van de speerpunten. Daarnaast legt de raad vast dat het culturele veld aanhaakt bij maatschappelijke vraagstukken, zoals bijvoorbeeld de bestrijding van eenzaamheid en de aantrekkingskracht van de stad richting jongeren.

 

Recreatieruimte in de regio
De groei van het aantal inwoners en andere ruimtelijke ontwikkelingen in de regio zijn aanleidingen om te kijken naar meer recreatieruimte in Westfriesland. Dit is noodzakelijk voor het aantrekkelijker maken van de regio en helpt de gezondheid van de inwoners. Door het college kreeg de raad drie ambitieniveaus voorgelegd met niveau 2 als aanrader. De raad heeft unaniem met dit advies en daarmee niveau 2 ingestemd. Alle zeven Westfriese gemeenteraden mogen aangeven welk ambitieniveau zij graag willen vastleggen.

 

Kersenboogerd
Met het programma Kansen voor de Kersenboogerd werkt de gemeente aan het opknappen van de openbare ruimte. Hiervoor is door de raad een voorbereidingskrediet van 600.000 euro beschikbaar gesteld.

 

Tijdelijke vervanging Aart Ruppert
Aart Ruppert wordt voor 16 weken vervangen door Charles Webster. Om gezondheidsredenen moet hij een stapje terug doen. Webster maakt deel uit van de fractie van Guido Breuker. Het is nog niet duidelijk of deze fractie de naam ÉénHoorn kan blijven dragen, aangezien de fractie HOP van André van Beusekom en Robert Vinkenborg ook aanspraak maakt op de naam.

 

Meer informatie:
> Bron: Rodi, Gemeentenieuws Hoorn

Tags

Parkeerbeleid Gemeente Hoorn Parkeerzones Parkeertarieven

Meer nieuws

Parkeerbeleid en files in de stad

In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.

Lees meer

Kosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten

Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.

Lees meer

Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging

Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?

Lees meer

Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren

De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.

Lees meer

Autobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement

Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.

Lees meer

Parkeren in Gent sterk in ontwikkeling

Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?

Lees meer
1 18 19 20 21 22 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief