Provincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen

Gepubliceerd op: 04 februari 2025

Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te kunnen gaan en te functioneren ze volgens de nieuwe normen van de NEN.

 

Minder grondstoffen
Het gebruik gaat volgens de provincie en het bedrijf gepaard met aanzienlijk minder verbruik van grondstoffen in vergelijking met volledige vervanging van de laadpalen.

 

Na het aflopen van de concessieperiode zocht de provincie Gelderland eind 2023 een partner om de bestaande laadpalen te moderniseren. Doorgaans worden er in zo’n situatie nieuwe laadpalen geplaatst, maar de provincie sloot het behoud van de palen niet uit. In lijn met de circulaire ambities van laadpaalexploitant Park&Charge werd er besloten tot een aanpak waarbij 191 laadpalen van de merken EVBox en Ecotap in korte tijd en met minimale aanpassingen up-to-date gemaakt werden.

 

Eerste generatie
De markt van laadpalen is relatief nieuw, op veel plekken loopt de eerste exploitatieperiode af van de eerste generatie laadpalen’, aldus Jeroen Franken van Park&Charge. ‘De vraag komt nu dan ook steeds vaker op wat te doen met al deze palen? Wij zijn van mening dat we gebruik kunnen, en moeten maken van infrastructuur die er al is. Alleen dan zijn we duurzaam bezig en kunnen we ook de snelheid van de benodigde energietransitie bijhouden. Dat vraagt van alle partijen anders denken en doen.’

 

Minder strenge eisen concessies
Bij het uitzetten van een nieuwe concessie worden vanuit de overheid eisen gesteld aan de laadpalen. Franken: ‘Omdat het een nieuwe markt is, zijn de eisen die vaak gesteld worden nog vrij streng. Hierdoor kan het handhaven van bestaande palen een stevige uitdaging zijn. Het is zaak dat degenen die de uitvraag doen, meer gaan denken vanuit behoud en de eisen daarop aanpassen. Het is in veel gevallen gewoon niet nodig om nieuwe laadpalen te gebruiken, er zijn hele goede alternatieve manieren, zo blijkt. Dit bespaart niet alleen schaarse materialen, maar ook capaciteit bij aannemers en netbeheerders. Circulair gebruik van laadpalen is nieuw, we zijn dit project ingestapt met veel vertrouwen naar elkaar en in het proces. We hopen dat dit een voorbeeld is voor andere provincies en laadpaalexploitanten.’

 

Meer informatie
> Lees meer op nederlandelektrisch.nl 

Tags

laadpalen circulair hergebruik duurzaam

Meer nieuws

LINDA is live: één landelijk dataportaal voor laadpaalgebruik

Het landelijke dataportaal LINDA (LaadINfraDAta) is operationeel voor beleidsmakers, exploitanten en mobiliteitsprofessionals. Eén uniforme plek voor gebruiksgegevens van publieke laadpalen in Nederland.

Lees meer

Nederland breidt laadinfrastructuur snel uit met 1600 nieuwe laadpunten per maand

Nederland breidt in rap tempo het netwerk van publieke laadpunten uit. Het ministerie van IenW meldt dat er gemiddeld 1600 publieke laadpunten per maand worden bijgebouwd. Hierdoor is de landelijke dekking gestegen naar 83%.

Lees meer

Slim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper

Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen korting en het stroomnet wordt minder belast. Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.

Lees meer

Internetconsultatie wijziging Bbl met nieuwe eisen laadinfrastructuur

Het ministerie van VROM is de internetconsultatie gestart van een wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Daarin worden nieuwe eisen gesteld aan nieuwe én bestaande gebouwen wat betreft laadpalen en laadinfrastructuur.

Lees meer

VvE’s met laadpalen definitief btw-plichtig, tot duizenden euro’s financieel voordeel

Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.

Lees meer

Laadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden

Laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in provincie Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door 'netbewust laden' wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto's toch volledig opgeladen worden.

Lees meer
1 2 3 4 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief