Parking Trend magazine | European Parking Awards edition 2025
Er is een speciale editie van Parking Trend International (PTI) verschenen. Hierin staan artikelen van de European Parking Awards 2025 inzendingen. Met een recordaantal van 54 inzendingen uit heel Europa tonen de projecten van dit jaar de creativiteit en innovatie die de toekomst van onze sector vormgeven. Met 6 inzendingen van Vexpan leden uit Nederland, waarvan er 2 op de shortlist staan.
[Parking Trend European Parking Awards edition 2025]
Elk van de 54 artikelen belicht de inzet en visie achter elk van deze inzendingen, of het nu gaat om baanbrekende technologie, duurzaam design of slimme mobiliteitsoplossingen. Samen bieden ze een blijvend overzicht van de trends en ideeën die de vooruitgang in Europees parkeerbeheer en stedelijke mobiliteit vandaag de dag stimuleren.
Het maakt allemaal deel uit van ‘de weg naar Brussel’, waar de genomineerden in september bijeenkomen voor de prijsuitreiking op de European Parking Conference & Exhibition. Kom op 17 september 2025 naar Brussel om de finalisten te ontmoeten en te zien wie er met een Award naar huis gaat.
Nederlandse inzendingen:
- Pag 11 Q-Park, Frontenpark | Category 1 – Best New Parking Structure
- Pag 25 Arrive (EasyPark), City-wide & fleet-based collection of parking occupancy & inventory data (IoT) | Category 4 – Best Innovation in Parking (op shortlist)
- Pag 28 Monit Data, Parking Management with scan car data | Category 4 – Best Innovation in Parking
- Pag 33 Q-Park, Mobility Hub Centrum Den Haag | Category 6 – Best Approach to Small Mobility (op shortlist)
- Pag 41 Q-Park, PaSS Ecosystem add-ons | Category 7 – Best Digitalisation of a Parking Project or Service
- Pag 46 Q-Park Connect Communities – Art, Culture & Heritage | Category 8 – Best ESG Initiative
Download Parking Trend Euopean Parking Awards edition 2025
Meer informatie
> EPA
Meer nieuws
Parkeerbeleid en files in de stad
In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.
Lees meerKosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten
Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.
Lees meerPassende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging
Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?
Lees meerUtrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren
De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.
Lees meerAutobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement
Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.
Lees meerParkeren in Gent sterk in ontwikkeling
Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.