Parkeren in het buitenland: zoeken naar parkeerplek lastigst

Gepubliceerd op: 15 augustus 2022

8 augustus 2022 – De vakanties zijn begonnen en Nederlanders trekken in grote getale met de auto Europa in. Ook huren veel vakantiegangers die met het vliegtuig reizen een auto in het land van bestemming. EasyPark ziet in juli 2022 ruim tweeëneenhalf keer zoveel parkeertransacties het buitenland, in vergelijking met juli 2021. Het vinden van een parkeerplek blijkt in het buitenland een lastig karwei. 44 procent parkeert soms tot heel vaak op plekken zonder te weten of dat mag. Dit blijkt uit onderzoek van Norstat, uitgevoerd in opdracht van EasyPark, onder 1038 respondenten. De kennis over verkeersborden, benodigde milieustickers en vignetten laat ook te wensen over.

 

61 procent vindt het zoeken naar een parkeerplaats in een onbekende stad lastig. Ook vindt zestig procent het lastig om te zien of het betaald of onbetaald parkeren is. Toch heeft 82 procent nog nooit een boete voor fout parkeren in het buitenland gekregen. Slechts een kleine meerderheid (56 procent) parkeert nooit zonder te weten of het mag. De rest riskeert een boete, die uiteen loopt van vijftien euro in Frankrijk tot tweehonderd in Spanje.

 

Marius Koerselman, Country Director EasyPark Benelux: “Zoeken naar een vrije parkeerplaats in een onbekende stad wordt als lastig ervaren. Toch vindt zeventig procent dat parkeerplekken in het buitenland – eenmaal gevonden – wel goed zijn aangegeven. 34 procent zoekt van te voren uit waar je kan parkeren, en dat vind ik allemaal heel positief. We introduceren de FIND-functie in steeds meer landen. Hiermee tonen wij je waar je de grootste kans hebt op het vinden van een vrije parkeerplaats en welke route je het beste daarheen kan volgen. Dat maakt het zoeken een stuk eenvoudiger. Gevolg: minder stress en minder rondrijden en files, waarmee we bijdragen aan de leefbaarheid van steden.”

 

Lesje theorie

47 procent begrijpt heel vaak tot soms de verkeersborden in het buitenland niet. Ook is 28 procent niet bekend met de milieuzones. Dat kan tot problemen leiden als je naar steden als Berlijn, Lille (Rijsel), Parijs, Lyon wilt, want deze steden hebben milieuzones ingesteld. Je mag deze alleen betreden met een milieusticker, waarvoor je auto aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (Euro-4-emissienorm of hoger; in het algemeen voertuigen gebouwd na januari 2005). Ook de noodzaak van een vignet (voor bijvoorbeeld Oostenrijk en Zwitserland) is voor 66 procent niet duidelijk. Ze weten wel dat er landen zijn waar dat nodig is, maar welke precies, dat weten ze niet.

 

Parkeren van de rijdende slaapplaatsen / met een camper ben je vrij maar je moet wel ergens parkeren

De camper is een populair vervoermiddel. Deze reizigers gaan goed voorbereid op vakantie. Slechts 37 procent weet niet waar men in het buitenland kan parkeren. Het zoeken naar een garage zoekt een kleine meerderheid van 51 procent van te voren uit.

 

 

Tags

parkeren buienland milieuzones

Meer nieuws

Parkeren in het buitenland: zoeken naar parkeerplek lastigst

Het vinden van een parkeerplek blijkt in het buitenland een lastig karwei. 44 procent parkeert soms tot heel vaak op plekken zonder te weten of dat mag.

Lees meer

EPA-2022 Congres

Van 12 -14 september is het EPA-Congres in Brussel. Vexpanleden krijgen korting op de toegang.

Lees meer

MaaS: hoe regel je dat in een bestemmingsplan?

Mobility as a Service wordt steeds vaker ingezet als (gedeeltelijke) oplossing voor de parkeervraag van een nieuwbouwlocatie. Hoe dit juridisch moet worden geregeld in een bestemmingsplan levert nog wel eens vragen op. Vrijwillige deelname blijkt een risico. 

Lees meer

Bolt biedt Enschede elektrische deelfietsen met alcoholslot

Mobiliteitsplatform Bolt kiest voor Enschede met de start van het aanbieden van elektrische deelfietsen in Nederland. Bijzonder detail: de fietsen zijn voorzien van een alcoholslot. Een van de veiligheidsmaatregelen dat het bedrijf uit Estland biedt.

Lees meer

Hub naar een regionale aanpak!?

Er verschijnen steeds meer visies en strategieën met betrekking tot mobiliteitshubs en deelmobiliteit. Welke rol heeft de overheid hierin en wat kunnen we aan de markt overlaten?

Lees meer

Succesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort

Na 36 jaar afwezigheid werd weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Hoe komen zo’n 195.000 bezoekers zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?

Lees meer
1 18 19 20 21 22 35

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief