Nijmegen: parkeerplekken voor de deur moeten weg
Hij is donker, eng en te ver weg. De parkeergarage die als alternatief moet dienen voor de parkeerplaatsen die de bewoners voor de deur van hun huis hebben liggen. Want die zijn ze over een jaar kwijt. Voor altijd. Volgens de gemeente Nijmegen moet het groener in de stad. Bizar, vinden de boze bewoners.
Wanneer je sinds mensheugenis gewoon voor de deur kunt parkeren en straks ineens niet meer is dat natuurlijk voor niemand leuk. Omroep Gelderland deelt een aantal reacties van bewoners. Voor de gemeente Nijmegen is het heel simpel. “We willen graag een fijn, groen, leefbaar centrum”, zegt de wethouder. Ze is naar de buurt in de binnenstad gekomen om de onvrede van de burgers aan te horen. Want fijn en leefbaar voor wie dan? Dat vragen de bewoners zich af. Niet voor hen op deze manier, zo is de boodschap aan de wethouder.
Fijn, groen, leefbaar betekent voor de gemeente: minder auto’s. Op z’n minst op straat. En dat is waarom de binnenstadbewoners hun parkeerplaats kwijtraken. “Dat vind ik heel erg”, zegt een bewoonster. “Mensen slapen er niet van.” Maar woest of niet, die parkeerplaats voor de deur zijn ze toch echt kwijt. “Ze krijgen een parkeerplaats in de garage”, herhaalt de wethouder nog maar eens. “Dus er is altijd een parkeerplaats, maar niet op straat.”
Meer informatie
> Lees het hele bericht op gld.nl
Meer nieuws
Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging
Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?
Lees meerUtrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren
De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.
Lees meerAutobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement
Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.
Lees meerParkeren in Gent sterk in ontwikkeling
Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?
Lees meerProvincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit
Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda.
Lees meerNEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage
De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.