Nieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s

Gepubliceerd op: 09 april 2024

Als onderdeel van de Europese verordening Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) worden op 13 april nieuwe regels van kracht over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. Niet alleen zorgt de AFIR ervoor dat Europa de komende jaren steeds meer laadstations krijgt, maar kunnen bestuurders van een elektrische auto straks ook makkelijker laden en worden de kosten bij laadpalen duidelijker gecommuniceerd.

 

Prijstransparantie
Uit het onderzoek ‘Benchmark prijstransparantie laden van elektrisch vervoer 2023’ van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) bleek afgelopen december nog dat de prijzen bij laadpalen vaak nog onduidelijk zijn.

 

Een belangrijk aspect van AFIR is de nadruk op transparantie en toegankelijkheid. Prijzen voor het laden moeten redelijk, transparant en niet-discriminerend zijn. Bovendien moet bij laadpalen voor het starten van de laadsessie alle prijsinformatie verstrekt worden. In de praktijk betekent dit dat laadprijzen duidelijk moeten worden weergegeven, inclusief de prijs per sessie, per minuut, en per kilowattuur.

 

Vanaf 2027 moet het bovendien mogelijk zijn om in het geval van snelladen met een bank- of creditcard te kunnen betalen. Deze mogelijkheid is tot op heden nog niet overal ingevoerd. Vanaf 2025 moeten in Europa langs de snelweg bovendien elke 60 kilometer snellaadstations van ten minste 150 kilowatt worden geïnstalleerd.

 

Meer informatie
> De volledige overeenkomst kun je lezen op de website van het Europees Parlement.
> Bron: Nederland Elektrisch

Tags

elektrisch laden snelladen laadstations Europa

Meer nieuws

EPA Toolbox Brandveiligheid: Richtlijn voor EV-opladers

EPA lanceert de EV & Fire Safety Toolbox voor parkeergarages. De toolbox biedt richtlijnen op het gebied van persoonlijke veiligheid, eigendomsbescherming en operationele continuïteit en bevat een aantal casestudies.

Lees meer

Opening zonnepark in Almere: lokale stroom voor laadpalen

TotalEnergies heeft een zonnepark in Almere gebouwd om lokaal 100% groene stroom te leveren aan haar elektrische laadpalen in de regio.

Lees meer

Vexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages

De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.

Lees meer

Haarlem staat ‘kabelarm’ toe, laadkabels voortaan door de lucht

De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.

Lees meer

Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf

'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.

Lees meer

Laadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet

In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is.

Lees meer
1 2 3 4 20

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief