Nieuwe Landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata
Bedrijven en overheden hebben samen de landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata gedefinieerd voor gesloten parkeerlocaties en straatparkeren. De standaard is gemaakt voor de Nederlandse markt door aanbieders van parkeertechnologie en parkeerbeheerbedrijven (publiek en privaat), om zo door alle betrokken partijen te kunnen worden gebruikt binnen de publiek-private waardeketen van parkeerdata. Dezelfde data door de gehele keten dus.
De landelijke publiek-private standaard is zoveel als mogelijk gebaseerd op internationale standaarden en geldt voor zowel overheden als bedrijven als niet-vrijblijvend. De Standaard voor Publicatie van Dynamische Parkeerdata (SPDP) wordt sinds december 2021 gepubliceerd en beheerd door het CROW. De standaard zelf is beschikbaar via kennisbank.crow.nl. Hiervoor heb je wel een gratis account nodig.
Ties de Groot, projectmanager Open Parkeerdata bij het ministerie van IenW, is blij met deze stap. “Het gebruik van de standaard maakt het mogelijk om door de hele keten, van leverancier tot en met navigatie aanbieders, gebruik te maken van dezelfde data”, zo stelt hij. “Hierdoor wordt het voor iedereen gemakkelijker om naar je bestemming te reizen en sneller een parkeerplaats te vinden.”
Governance
Ook is een nieuwe landelijke werkwijze ingericht voor het borgen en beheren van de Standaard Publicatie Dynamische Parkeerdata (SPDP), aangezien de parkeerdata gebruikt wordt in een keten van nationale en internationale organisaties. De standaard is tot stand gekomen via een publiek-private Strategic Committee die door de minister van Infrastructuur en Waterstaat daartoe is benoemd. Elke Strategic Committee wordt geadviseerd door een publiek-private Change Advisory Board, die openstaat voor deelname voor alle belanghebbenden. Doorontwikkeling en beheer van de landelijke standaarden vindt plaats door de betreffende Change Advisory Board onder coördinatie van de Strategic Committee. Taakomschrijving en werkwijze van de SC, CAB en Werkgroepen zijn beschikbaar op www.crow.nl.
Meer informatie
> Bron: DMI Nieuws
> Meer info op www.crow.nl
Meer nieuws
ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten
Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.
Lees meerRotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen
Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.
Lees meerNetbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk
Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.
Lees meer'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'
VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.
Lees meerAanscherping sprinklereisen voor parkeergarages onder woongebouwen
Sinds de aanscherping van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) zijn sprinklerinstallaties wettelijk aangeschreven voor parkeergarages onder woongebouwen bij het overschrijden van specifieke afmetingen.
Lees meerParking Trend magazine 1/2025 met bijdragen Vexpan leden
In het maartnummer van Parking Trend International magazine deelt EPA's eerste vrouwelijke bestuurslid, Giovanna Piras, haar inzichten over het volledig omarmen van technologie. Verder artikelen van Vexpan leden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.