Minister Harbers: 'Blijf auto de ruimte geven'

Gepubliceerd op: 16 maart 2023

De auto is Nederlands populairste vervoermiddel. In Nederland rijden zo’n 9 miljoen personenauto’s rond. Deze rijden zo’n 70% van alle afgelegde kilometers in Nederland en 43% van alle verplaatsingen. Minister Harbers maakt vandaag zijn Ontwikkelagenda Automobiliteit openbaar, waarin hij oproept de auto de ruimte te blijven geven, in alle delen van ons land. De auto wordt steeds slimmer, schoner en veiliger en heeft ook in de toekomst een belangrijke rol in de bereikbaarheid van Nederland. Voor iedereen op elke plek.

 

Groei van autokilometers
Het ministerie van IenW wil dat voorzieningen zoals werk, zorg, onderwijs en winkels, maar ook familie, vrienden en de sportclub, voor iedereen bereikbaar zijn en blijven. Dat is van groot sociaal en economisch belang, maar niet vanzelfsprekend. Waar steden steeds dichter bevolkt raken, de bevolking de komende decennia groeit en wegen rondom steden vaak al druk bereden zijn, is het bieden van bereikbaarheid steeds belangrijker. Ook moeten er de komende jaren 900.000 extra woningen worden gebouwd. Daarmee groeit de behoefte aan bereikbaarheid en komen er naar verwachting meer auto’s bij. Bij de bereikbaarheid van binnensteden zijn alle vormen van vervoer nodig en spelen het openbaar vervoer, deelmobiliteit en de fiets een grote rol. Daarnaast hebben veel inwoners nog behoefte of noodzaak aan een eigen auto en worden pakketten bezorgd en binnensteden bevoorraad per auto. Ook in voorsteden wordt steeds meer gebruik gemaakt van elektrische fietsen en bijvoorbeeld deelscooters. Buiten de stad speelt de auto vaak een grotere rol in de bereikbaarheid en daarom is het belangrijk om hierin te blijven investeren.

 

Schoon, slim en veilig
Het ministerie van IenW zet in op schoon, slim en veilig autovervoer én goede bereikbaarheid en leefbaarheid in alle delen van Nederland. Het streven van het kabinet is dat vanaf 2030 alle nieuw verkochte auto’s op het Nederlandse wegennet emissievrij zijn. Het ministerie verleent subsidies om de aanschaf van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s te stimuleren. Daarnaast voert het gesprekken met ontwikkelaars en uitgevers van navigatieapps om bijvoorbeeld schoolzones in routeplanners te vermijden. Door nieuwe functies in de auto zoals remassistentie en vermoeidheidsherkenning verbetert de verkeersveiligheid rond de auto.

 

Een betrouwbaar, veilig en toekomstbestendig hoofdwegennet is een voorwaarde om automobilisten goede bereikbaarheid te bieden. Er wordt onder andere geïnvesteerd in verkeersmanagement en smart mobility-oplossingen rond grote steden en er wordt fors geïnvesteerd in beheer, onderhoud, vervanging en renovatie om te zorgen dat het wegennet zoveel mogelijk beschikbaar is en blijft.

 

Het ministerie van IenW investeert in alle soorten vervoer en vraagt met deze ontwikkelagenda ruimte voor het voertuig dat Nederlanders verreweg het meest gebruiken. Dit jaar zal het ministerie de ontwikkelagenda gaan uitwerken in samenwerking met partners, waaronder ook belangenorganisaties.

 

Minister Mark Harbers: “Mensen willen en kunnen vaak niet zonder hun auto. Vanuit ons ministerie wordt geïnvesteerd in alle vormen van mobiliteit en dus zeker ook in autobereikbaarheid. Het wordt weer tijd dat de auto de prominente plek ook weer aan de gesprekstafels van de overheid krijgt waarbij we kijken naar hoe de kracht van de auto kan worden ingezet om Nederland zo goed mogelijk bereikbaar te krijgen. De auto is niet weg te denken uit ons straatbeeld, sterker nog, nu de auto ook nog steeds schoner, stiller en veiliger wordt ligt het beste tijdperk van de auto nog voor ons!”

 

Kabinet maakt werk van recht op bereikbaarheid voor elke Nederlander
Goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor een samenleving waarin elke Nederlander mee kan doen. Via de weg, het spoor, de fiets of het OV gaan we naar werk, familie, vrienden of de sportclub. En worden onze supermarkten en zorginstellingen bevoorraad. Om bereikbaarheid voor iedereen te realiseren, op het platteland of in de stad, stelt het kabinet een aantal heldere uitgangspunten vast. Dat staat in de Hoofdlijnennotitie Mobiliteit 2050, waarmee de ministerraad heeft ingestemd op voordracht van minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat.

 

 

Meer informatie
> Bron: persbericht Rijksoverheid 
> Lees verder en download Hoofdlijnennotitie Mobiliteit 2050

 

 

Tags

rijksoverheid ontwikkelagenda automobiliteit mobiliteitsvisie

Meer nieuws

Markante personen uit de parkeerwereld: André Wielaard

André Wielaard: “Mijn missie is een open markt voor parkeerdiensten”.

Lees meer

Sensortechnologie helpt senioren

Wayfinding-systemen kunnen aanzienlijk bijdragen aan een betere en veiligere parkeergarage voor senioren.

Lees meer

Fiscale parkeerhandhaving met de menselijke maat

RTL Nieuws berichtte: ‘Jaarlijks honderden boetelawines door scanauto: aangepakt om een foutje’. Hoe zit dit? De redactie van Vexpansie geeft een algemeen beeld.

Lees meer

Utrechtse gemeenteraad wenst waslijst aan uitzonderingen op plan betaald parkeren

De Utrechtse coalitie is verdeeld over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente. D66 en ChristenUnie willen een lijst aan uitzonderingen toevoegen aan de plannen.

Lees meer

Zware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag

Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd.

Lees meer

Onbekend en onbemind: de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften

Er is een tussenweg bij verschil van mening bij bouw of verbouw: advies vragen aan de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften. Daar gaan we in dit artikel op in.

Lees meer
1 2 3 4 34

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief