Maastricht voert progressief parkeertarief in

Gepubliceerd op: 26 juni 2024

Maastricht voert op 1 juli een progressief parkeertarief in voor parkeren op straat. Door een rechterlijke uitspraak mag een maximale parkeerduur op straat niet meer. Om de stad levendig en bereikbaar te houden, wil zij dat langparkeerders in een garage parkeren.

 

Geen maximale parkeerduur
Door een uitspraak van rechter kan de gemeente Maastricht vanaf 1 juli 2024 geen maximale parkeerduur meer hanteren. Parkeren kan dus zolang als de parkeerder dat zelf wil. De gemeente wil echter dat het straatbeeld levendig blijft en winkels en huizen bereikbaar blijven. Dus dat auto’s niet urenlang op straat staan geparkeerd. Daarom wil ze de parkeerplekken op straat beschikbaar houden voor kort parkeren. Wie lang wil parkeren, kan terecht in de parkeergarages en op parkeerterreinen aan de rand van de stad.

 

Kort parkeren op straat, lang parkeren in parkeergarages
Om te zorgen dat op straat alleen kort wordt geparkeerd, voert de gemeente een progressief parkeertarief in. Dit houdt in dat hoe langer iemand parkeert, hoe hoger het uurtarief wordt. In een gebied waar iemand voorheen bijvoorbeeld maximaal 2 uur mocht parkeren, geldt voortaan een basistarief voor die 2 uur. Na het basistarief stijgt het uurtarief. Zo stimuleren de gemeente langparkeerders om niet op straat te parkeren, maar op een parkeerterrein of in een parkeergarage. De parkeerplekken op straat blijven zo het meest interessant voor kort parkeren.

 

Aantrekkelijke en gastvrije uitstraling
Maastricht werkt aan een duurzame, gezonde en prettige woon- en leefomgeving. Een stad met een aantrekkelijke en gastvrije uitstraling. Ze geeft de voorkeur aan langzame verkeersstromen, zoals fietsen en wandelen. Maar ze blijft oog hebben voor de bereikbaarheid van de stad. Ze zoekt naar een goede balans tussen leefbaarheid en toegankelijkheid.

 

Meer informatie
> Bron: gemeentemaastricht.nl
> Meer informatie over progressief parkeren in Maastricht.

Tags

Gemeente Maastricht Parkeerduur Parkeerbeleid

Meer nieuws

Weesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid

Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.

Lees meer

Renkum kiest voor mensgerichte mobiliteit

Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.

Lees meer

Opleiden in parkeerbranche in beweging

Parkeren is een breed vakgebied met complexe vraagstukken. Vandaar dat er een stijgende vraag is naar professionals. Een dubbelinterview met Chantal van der Wolk (Vexpan) en Natalie Veenkamp (DTV Academy).

Lees meer

Rotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen

Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.

Lees meer

'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'

VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.

Lees meer

Parking Trend magazine 1/2025 met bijdragen Vexpan leden

In het maartnummer van Parking Trend International magazine deelt EPA's eerste vrouwelijke bestuurslid, Giovanna Piras, haar inzichten over het volledig omarmen van technologie. Verder artikelen van Vexpan leden.

Lees meer
1 5 6 7 8 9 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief