In- en uitrijden op kenteken bij 53 P+R locaties
Vanaf nu is het bij 53 P+R locaties mogelijk om in en uit te rijden met behulp van kentekenherkenning. Alle betaalde P+R locaties zijn, in samenwerking met Q-Park, inmiddels voorzien van een nieuw systeem dat dit mogelijk maakt. Met kentekenherkenning wil NS parkeren bij stations voor reizigers sneller en makkelijker maken.
“Soms is de auto de beste manier om naar het station te komen. De trein brengt deze reizigers vervolgens verder naar hartje stad. Een handige combinatie, maar dan is het wel zo prettig als reizigers snel en makkelijk kunnen parkeren. Gemiddeld komt 6% van de reizigers met de auto naar het station om vervolgens de trein te pakken. Uit onderzoek weten we dat de mogelijkheid tot parkeren voor deze groep reizigers heel belangrijk is. Als die er niet zou zijn, kiest een kwart van deze reizigers niet voor de trein”, zegt Nadi van der Heiden communicatieverantwoordelijke autoparkeren bij NS.
Makkelijker in- en uitrijden
Bij binnenkomst wordt het kenteken van de auto gescand. Daarna kan een reiziger parkeren en direct door naar de trein. Betalen kan vervolgens tijdens het uitrijden en vanuit de auto. Het kenteken wordt gescand en het bedrag verschijnt op het display. Door een OV-chipkaart of e-ticket aan te bieden, wordt automatisch reizigerskorting berekend. Vervolgens is het betalen met betaalpas, creditcard of NS-Business Card en de reiziger kan zijn weg vervolgen. Voor P+R abonnementhouders is het extra makkelijk, bij zowel het in- als uitrijden wordt het kenteken herkend en gaan de slagbomen direct open.
NS-app toont of P+R plek heeft
Door het kentekenparkeren kunnen reizigers voor vertrek in de NS-app of op ns.nl zien hoeveel parkeerplekken er nog beschikbaar zijn bij 53 P+R locaties bij het station. Nadi van der Heiden vertelt: “Zo kunnen reizigers thuis de inschatting maken of ze de auto kwijt kunnen.”
Deur-tot-deur
De start of het einde van de reis is zelden het station zelf. NS wil reizigers helpen met een zo makkelijk mogelijke reis van deur tot deur en kijkt daarom verder dan de trein. Gemiddeld komt zo’n 6 procent van de treinreizigers met de auto naar het station en wil daar ook parkeren. Hiervoor zijn bij stations zo’n 52.000 parkeerplekken beschikbaar. Bij 265 stations zijn er P+R locaties waar reizigers gratis kunnen parkeren. Bij 43 stations parkeren treinreizigers voordelig en krijgen korting met hun OV-chipkaart of e-ticket als ze die dag een treinreis hebben gemaakt. Het dagtarief met reizigerskorting is afhankelijk van de locatie, maar is altijd maximaal € 8 per dag en op sommige locaties zelfs gratis.
Meer informatie
Meer nieuws
Operationele kosten van sprinklersystemen
De acceptatie van sprinklersystemen staat onder druk. Dat leidt tot onnodig complexe en dure installaties voor de eindgebruiker.
Lees meerInformatiebijeenkomst NEN 9120 Toegankelijkheid van Gebouwen
NEN organiseert 16 mei een informatiebijeenkomst over NEN 9120. Deze beschrijft wat er nodig is om gebouwen toegankelijk en bruikbaar te maken voor een brede groep gebruikers. Vexpan heeft aanvullend advies.
Lees meerServicekosten parkeerapp EasyPark omhoog
Gebruikers van EasyPark kregen afgelopen weekend een mail van de parkeerapp. De servicekosten gaan per 1 mei omhoog, waardoor parkeren duurder wordt. Het AD zet de parkeerapps op een rij.
Lees meerAanscherping sprinklereisen voor parkeergarages onder woongebouwen
Sinds de aanscherping van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) zijn sprinklerinstallaties wettelijk aangeschreven voor parkeergarages onder woongebouwen bij het overschrijden van specifieke afmetingen.
Lees meerBestuurswisseling Vexpan 2025: voorstellen nieuwe leden
Het Vexpan bestuur heeft een nieuwe samenstelling. Graag stellen wij Joan van Yperen van Tobias Fiscaal voor als nieuw bestuurslid. Als aspirant bestuurslid draait Chantal van der Wolk van gemeente Hoorn alvast mee.
Lees meerVervangen dekvloeren en stopzetten wapeningscorrosie
Projectinformatie | In de parkeergarage onder Het Raadhuis te Amstelveen bleek in 2022 sprake te zijn van grote delen losliggende dekvloeren. Bij lokaal herstel hiervan werd vast gesteld dat ook sprake was van betonschade met wapeningscorrosie in de onderliggende constructieve vloer.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.