Gemeente Groningen blij met eerste effecten nieuwe parkeermaatregelen
Het gemeentebestuur van Groningen heeft woensdag de eerste resultaten van het nieuwe parkeerbeleid gedeeld. Sinds begin dit jaar gelden in verschillende wijken nieuwe parkeerregels, inclusief een aangepaste bezoekersvergunning. Volgens het college heeft dit geleid tot meer ruimte voor bewoners en bezoekers en een daling van de parkeerdruk in de wijken waar betaald parkeren is ingevoerd. Zo is te lezen op oogtv.nl
De bezoekersvergunning werd vorig jaar aangepast naar een systeem van 150 uur per jaar, met een vast tarief van 37,50 euro en een bijkoopprijs van 0,50 euro per uur. Het college constateert nu dat zo’n 85 procent van de vergunninghouders daardoor minder betaalt dan voorheen. Bewoners die veel bezoek hebben, kunnen volgens het college bij de tariefverlaging nog steeds voordeliger uitkomen.
Door de nieuwe regeling is het aantal bezoekersvergunningen flink gestegen: bijna vijfduizend vergunningen extra, een stijging van ongeveer 21 procent. Volgens de gemeente biedt dit voldoende parkeermogelijkheden voor de meeste bewoners. Daarom kunnen de prijzen nu ook deels omlaag: het college stelt voor het tarief te verlagen naar 25 euro per jaar en het bijkooptarief naar veertig cent per uur.
Ook maatschappelijke parkeervergunningen werk goed, aldus het gemeentebestuur. Organisaties zoals vrijwilligersclubs en hobbyverenigingen gaan over van een weeksaldo naar een maandsaldo van 150 uur. Het tarief is bijna gehalveerd van 131,40 naar 65,70 euro. Dit moet het gebruik van de vergunning toegankelijker maken en tegelijk het parkeren op straat beter reguleren.
Voor nu concludeert het college daarom dat de eerste resultaten positief uitpakken voor bewoners, bezoekers en maatschappelijke organisaties. Maar de gemeente benadrukt dat de effecten van alle maatregelen pas volledig zichtbaar zullen zijn in 2026, wanneer een jaar van gegevens beschikbaar is. Dan volgt ook een volledige evaluatie van het pakket parkeermaatregelen. Lees meer op oogtv.nl
Meer informatie
> Bron: oogtv.nl
> Brief gemeente Groningen: Voortgang Pakket Parkeermaatregelen
Meer nieuws
Parkeerbeleid en files in de stad
In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.
Lees meerKosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten
Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.
Lees meerPassende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging
Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?
Lees meerUtrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren
De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.
Lees meerAutobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement
Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.
Lees meerParkeren in Gent sterk in ontwikkeling
Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.