Gebiedsontwikkeling Haarlem: 'The Park meer dan een parkeergarage'
De komende jaren verandert Schalkwijk Midden in Haarlem van een kantorengebied in een ‘stad tussen de bomen’. Voor bouwproject ROOTZ ontwerpt Architectenbureau wUrck een parkeerhub (The Park). Architect Oriol Casas Cancer legt uit hoe het gebouw naadloos aansluit op het concept.
“ROOTZ wordt opgezet als een groen park, waarin de volledige openbare ruimte is gereserveerd voor bomen, planten en wandelpaden. In dat rustige, natuurlijke straatbeeld passen geen auto’s. Daarom hebben we aan de rand van de wijk een parkeerhub ontwikkeld. Bezoekers en bewoners parkeren daar hun auto zodra ze de wijk binnenrijden en lopen vervolgens binnen één minuut naar hun woning.”
“We noemen het een hub, omdat het gebouw veel meer is dan een parkeergarage. Naast 380 autoparkeerplaatsen komen er aan zowel de noord- als de zuidzijde ruime fietsenstallingen, waar je je fiets veilig en droog kunt stallen. Ook wordt er commerciële ruimte in de plint gerealiseerd, evenals een pakketpunt voor het ophalen en bezorgen van pakjes. De grootste uitdaging? Het inpassen van alle benodigde functies op een relatief klein plot.”
“Door te werken met split levels is dat toch gelukt. Bovendien biedt de hub ook ruimte voor installatietechnische voorzieningen. De uitstraling van het gebouw sluit perfect aan op het groene karakter van ROOTZ. De gevel wordt afgewerkt met hout en op het dak komt een groene pergola, waar klimplanten rustig overheen zullen groeien.
De hub wordt zo echt een visitekaartje voor de buurt. En bovendien: volledig toekomstbestendig. Het gebouw is namelijk ontworpen met duurzaamheid en circulariteit in gedachten. Zowel de constructie als de gevel kunnen in de toekomst eenvoudig worden gedemonteerd en hergebruikt.”
Meer informatie
> Bron: gemeente Haarlem en projectwebsite Rootzhaarlem.nl
Meer nieuws
Scanauto’s controleren stoepparkeren in Den Haag
Sinds 1 oktober zien scanauto’s in Den Haag wanneer voertuigen op de stoep staan. Foutparkeerders kunnen een boete krijgen. Zo wil de gemeente zowel de stoep als straat toegankelijk en veilig houden voor bewoners en de hulpdiensten.
Lees meerGemeente Veenendaal lijdt geen verlies meer op betaald parkeren
Jarenlang leed gemeente Veenendaal verlies omdat zij drie parkeergarages liet bouwen, in de hoop daar geld mee te verdienen. Maar er staan te weinig auto’s in de garages om de bouwkosten terug te verdienen. Ze nam maatregelen.
Lees meerDe puzzel van efficiënt ondergronds parkeren
In een ondergrondse parkeergarage is de parkeervakindeling van groot belang voor de efficiëntie van de constructie. Hoofdaannemer Mobilis over de zoektocht voor een constructief ontwerp voor Marnixgarage in Amsterdam.
Lees meerVexpan verwelkomt ETI Park als nieuw lid
Vexpan is blij om ETI Park als nieuw lid te verwelkomen in onze community. ETI Park biedt parkeerplaatsbeheer. Hun doel is beschikbare parkeerplaatsen te bieden wanneer nodig.
Lees meerGemeente medeverantwoordelijk bij fouten parkeerapps
De rechtbank Noord-Holland heeft bepaald dat gemeenten mede verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor fouten of onduidelijkheden in parkeerapps.
Lees meerIneens stutten stalen buizen Almelose parkeergarage: wat is er aan de hand?
Parkeerplaatsen zijn afgezet met pionnen, stalen buizen ondersteunen de zware betonnen constructie. Parkeergarage Stadsbaken in het centrum van Almelo wordt ineens onderhanden genomen. Tubantia wil weten: Is er iets met de veiligheid? Nee.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.