Flevoland, Noord-Holland en Utrecht plaatsen honderden snellaadstations
Shell Recharge, TotalEnergies en NXT 50five gaan de komende jaren tot 600 snellaadstations plaatsen in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. ‘MRA-Elektrisch’ heeft hier met de drie provincies en een groot aantal gemeenten een succesvolle gezamenlijke aanbesteding voor gedaan.
[Bron: Provincie Utrecht]
Het is voor het eerst dat gemeenten in Nederland een gezamenlijke aanbesteding voor snelladers deden. Meer dan driekwart van de 74 gemeenten in de drie provincies bundelden hiervoor hun krachten. André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit bij de provincie Utrecht: “Meer snellaadstations zijn randvoorwaardelijk om meer zero-emissie te rijden. Denk bijvoorbeeld aan Utrecht en Amersfoort die vanaf 2025 zero-emissie in hun binnensteden willen invoeren, maar ook aan onze transportsector, personenvervoer, taxi’s en doelgroepenvervoer. Kortom: we zijn heel blij met deze nieuwe stap.”
Elektrische rijders kunnen de eerste nieuwe snelladers medio 2024 al gaan gebruiken. Gemeenten hebben 176 voorkeurlocaties aangewezen waar de schop snel de grond in kan. Er komen zowel snelladers op strategische locaties buiten de bebouwde kom als op kortparkeerlocaties binnen de bebouwde kom. Denk bijvoorbeeld aan winkelcentra, sportcentra of bedrijventerreinen, waar je tijdens je bezoek ondertussen je voertuig snellaadt.
Goed dekkend netwerk
Dat de gemeenten samen optrekken, draagt bij aan een goede spreiding van de publieke snelladers. Dus niet twee snellaadstations dicht bij elkaar aan weerszijden van een gemeentegrens, maar alle snellaadstations op zorgvuldig afgestemde strategische locaties. Precies daar waar de e-rijder er behoefte aan heeft. Zo helpen de gemeenten het e-rijden maximaal vooruit.
Service voor de e-rijder
Op locaties waar sprake is van netcongestie, nemen de drie winnende partijen technische maatregelen. Dit zodat e-rijders hier toch kunnen snelladen. Bijvoorbeeld met batterijkasten. Bijzonder is ook dat alle drie exploitanten gedifferentieerde snellaadtarieven gaan aanbieden. Tijdens daluren, als de vraag naar stroom laag is, is het snelladen goedkoper. Hoewel de laadtarieven nog niet volledig meebewegen met de stroomprijs, is dit een belangrijke stap op weg hiernaartoe. Voor e-rijders kan dit een aantrekkelijke manier zijn om de snellaadkosten te verlagen. Namelijk: laden als de stroomprijs laag is, bijvoorbeeld als er veel zonne- en windenergie wordt opgewekt, maar de vraag naar stroom in ons land klein is. De marktpartijen hebben zich bovendien verplicht te zorgen voor transparante laadprijzen. De snellaadprijs is daarom behalve via een app ook op een scherm bij de snellader te zien.
Groeiende markt, gezonde concurrentie
De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s op de weg de komende jaren flink zal groeien, terwijl de laadsnelheid van e-auto’s flink toeneemt. Hiermee neemt de vraag naar snelladers ook sterk toe.
Meer nieuws
LINDA is live: één landelijk dataportaal voor laadpaalgebruik
Het landelijke dataportaal LINDA (LaadINfraDAta) is operationeel voor beleidsmakers, exploitanten en mobiliteitsprofessionals. Eén uniforme plek voor gebruiksgegevens van publieke laadpalen in Nederland.
Lees meerNederland breidt laadinfrastructuur snel uit met 1600 nieuwe laadpunten per maand
Nederland breidt in rap tempo het netwerk van publieke laadpunten uit. Het ministerie van IenW meldt dat er gemiddeld 1600 publieke laadpunten per maand worden bijgebouwd. Hierdoor is de landelijke dekking gestegen naar 83%.
Lees meerSlim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper
Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen korting en het stroomnet wordt minder belast. Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.
Lees meerInternetconsultatie wijziging Bbl met nieuwe eisen laadinfrastructuur
Het ministerie van VROM is de internetconsultatie gestart van een wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Daarin worden nieuwe eisen gesteld aan nieuwe én bestaande gebouwen wat betreft laadpalen en laadinfrastructuur.
Lees meerVvE’s met laadpalen definitief btw-plichtig, tot duizenden euro’s financieel voordeel
Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.
Lees meerLaadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden
Laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in provincie Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door 'netbewust laden' wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto's toch volledig opgeladen worden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.