Fiets wint terrein op de auto: Wijchen neemt stappen naar duurzamer parkeerbeleid
De auto voor de deur parkeren? In het nieuwe parkeerbeleid van Wijchen is dat niet meer vanzelfsprekend. Er komen meer parkeerplekken voor fietsen en meer groen. ,,Maak je meer parkeerplaatsen voor auto’s, dan holt de leefbaarheid achteruit.”
Verantwoordelijk wethouder Twan van Bronkhorst maakt allereerst duidelijk dat bestaande parkeervoorzieningen in principe niet veranderen. ,,De bereikbaarheid van de auto blijft belangrijk.” Én: ,,Parkeren blijft gratis in Wijchen, voor iedereen.”
Maar meer parkeerplaatsen aanleggen in bestaande wijken, dat gaat niet gebeuren, volgens Van Bronkhorst. ,,Dan holt de leefbaarheid van een wijk achteruit.” Het is juist de bedoeling om de parkeernorm per woning naar beneden te brengen. ,,We willen meer milieubewuste keuzes maken, de auto mag iets minder nadrukkelijk in beeld.”
Het college is al een paar jaar bezig om te bepalen waar het nieuwe parkeerbeleid aan moet voldoen. De gemeenteraadsleden leverden uitgebreid input en ook de inwoners van de gemeenten werden betrokken. ,,Vorig jaar hebben we een avond georganiseerd. Daar gaven bewoners aan wel tevreden te zijn met de huidige parkeervoorzieningen. Dat was een positieve opsteker.” In juni is de gemeenteraad akkoord gegaan.
Meer informatie
> Lees het hele artikel in De Gelderlander
> Beleidsregels parkeernormen gemeente Wijchen
Meer nieuws
Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging
Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?
Lees meerUtrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren
De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.
Lees meerAutobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement
Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.
Lees meerParkeren in Gent sterk in ontwikkeling
Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?
Lees meerProvincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit
Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda.
Lees meerNEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage
De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.