Brandsturingen: de praktijk is weerbarstig

Gepubliceerd op: 24 juli 2024

Een brandsturing lijkt wellicht iets, waarvan je zou kunnen veronderstellen dat dit eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Volgens Michael Heirbaut blijkt dit in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.

 

[Michael Heirbaut, adviseur brandbeveiligingsinstallaties bij PrevenToday Brandveiligheidsadvies]

 

Wat het doel is van een brandmeldinstallatie zullen de meesten wel weten. In het voorwoord van NEN-2535 staat geschreven dat dit het vroegtijdig ontdekken, lokaliseren en signaleren van een brand behelst, zodat het bestrijden ervan tijdig kan plaatsvinden en de nodige maatregelen kunnen worden getroffen om mens, dier, inventaris, gebouw en milieu veilig te stellen, waardoor ongevallen en/of schade kunnen worden beperkt, of beter nog, kunnen worden voorkomen.

 

Het is lang niet altijd zo eenvoudig als men denkt…
Tot die maatregelen behoort ook het sturen van (brandbeveiligings)installaties. Sterker nog, misschien is dit wel het allerbelangrijkste. Nu lijkt een brandsturing wellicht iets, waarvan je zou kunnen veronderstellen dat dit eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen installatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm, et voilà. Echter, in de 25 jaren die achter mij liggen binnen het vakgebied brandbeveiliging, heb ik meer dan eens ervaren dat het realiseren van brandsturingen, afhankelijk van onder meer gebruiksfunctie(s), gebruikerswensen en strijdige belangen, lang niet altijd zo eenvoudig blijkt. Lees dit artikel verder over deurontgrendeling, deurvastzetinrichtingen, liftsturing en programma van eisen op Brandveilig.com.

 

Meer informatie
> Brandveilig.com

Tags

brandveiligheid parkeergarages brandmeldinstallaties

Meer nieuws

‘Mythes over elektrische auto’s remmen transitie’

Mythes over elektrische auto’s vormen volgens 77 procent van de ondervraagde elektrische rijders de grootste belemmering voor de transitie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 26.000 rijders uit 30 landen.  

Lees meer

Bouw parkeergarage op Sonnebornterrein Haarlem gaat door

De gemeente Haarlem heeft de plannen voor de bouw van een parkeergarage met 284 parkeerplekken op het Sonnebornterrein in Haarlem Noord goedgekeurd.  

Lees meer

Eigenaar parkeerdek aansprakelijk voor valpartij op spekgladde parkeerlaag winkelcentrum

De Rechtbank Amsterdam heeft geoordeeld dat de eigenaar van het parkeerdek van een winkelcentrum aansprakelijk is voor het letsel dat een bezoekster opliep nadat zij uitgleed op het gladde bovenste parkeerdek.

Lees meer

Gemeente Utrecht grijpt in bij overlast parkeergarages

De gemeente Utrecht treft maatregelen tegen de aanhoudende overlast in meerdere parkeergarages. Vooral in Kop van Lombok escaleerde de situatie de afgelopen maanden: bezoekers voelden zich onveilig.

Lees meer

Mobiliteitshub ‘Copper’ in BLOSSEM Breda

Begin december is de oplevering van de mobiliteitshub Copper in de gebiedsontwikkeling BLOSSEM Breda. Deze centrale parkeer- en mobiliteitsvoorziening verrijst op de locatie van de voormalige Nibb-it fabriek.

Lees meer

Ontwikkelingen parkeerbeleid Breda

Breda vervangt de komende tijd verouderde parkeerautomaten door duurzamere exemplaren. Nu zo’n 80% van de parkeertransacties via de mobiele telefoon verloopt, zijn er minder automaten nodig.

Lees meer
1 2 3 29

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief