Belang menselijk gedrag bij maken brandveilige keuzes

Gepubliceerd op: 01 juli 2022

“Het geheim van effectieve gedragsverandering zit ‘m in het inspelen op de juiste gedragsoorzaken op het juiste moment”, aldus gedragswetenschapper en beleidsadviseur Brandveilig Leven Nick Boersma. Dat klinkt eenvoudig, maar is dat ook zo?

 

“Als het simpel was, zag de wereld er heel anders uit. Voorspellen van gedrag en teweegbrengen van een gewenste gedragsverandering is complex”, geeft Nick Boersma toe. Als voorbeeld noemt hij de poging om mensen ertoe aan te zetten een rookmelder op te hangen. “Dit is een actueel onderwerp, waarbij je misschien direct al de neiging voelt opkomen om uit te leggen waaróm het zo belangrijk is om er een te hebben. Misschien probeer je kennis over nut en noodzaak te verhogen bij de ander. Maar vraag je de gemiddelde Nederlander of hij weet waarom rookmelders belangrijk zijn, dan is het antwoord: ‘Ja, natuurlijk wel!’ Is dan die aanpak van kennis vergroten wel zo effectief? Sommige mensen zijn in hun poging de ander te bewegen, geneigd om een negatieve ervaring te delen. Ze vertellen over een vreselijke brand bij kennissen die geen rookmelders hadden. Maar het oproepen van angst werkt in 9 van de 10 gevallen averechts”, benadrukt Boersma. “Nare verhalen en beelden van slachtoffers roepen bij de ontvanger vaak het gevoel op van schrik en weerstand. Dit zorgt ervoor dat ze het snel willen vergeten. Dus ook dat leidt maar zelden tot het gewenste gedrag van aankoop en het ophangen van rookmelders op de juiste plekken in huis.”

 

Ja zeggen, nee doen
Als gedragswetenschapper en beleidsadviseur Brandveilig Leven is Boersma sinds 2014 werkzaam bij Veiligheidsregio Limburg-Noord. Ook is hij voorzitter van de landelijke werkgroep gedragsverandering in het kader van brandpreventie. Vanuit de werkgroep wordt meegedacht met collega’s over wat er in campagnes of projecten nodig is om te zorgen dat mensen hun gedrag aanpassen, dus écht hun brandveiligheid verhogen. Met Noor Winkel, ook lid van de werkgroep gedragsverandering en coördinator (Brand)Veilig Leven bij de Veiligheidsregio Hollands Midden, is Boersma op dit moment betrokken bij de landelijke rookmeldercampagne. Een project van Brandweer Nederland in samenwerking met onder andere het ministerie van Binnenlandse Zaken en de Nederlandse Brandwondenstichting.

 

Meer informatie
> Lees het hele artikel op Brandveilig.com
– Dus hoe dan wel?
– Gedrag versnellen
– De juiste woorden kiezen

Tags

brandveilig parkeergarages rookmelders menselijk gedrag

Meer nieuws

Sensortechnologie helpt senioren

Wayfinding-systemen kunnen aanzienlijk bijdragen aan een betere en veiligere parkeergarage voor senioren.

Lees meer

Parkeergarage Marnix onder Singelgracht open

Vanaf dinsdag 27 februari 2024 kunnen bezoekers hun auto in de ondergrondse Singelgrachtgarage - Marnix in Amsterdam parkeren.

Lees meer

Q-Park opent eerste parkeergarage ‘aan zee’

Q-Park opent officieel zijn eerste parkeergarage in Scheveningen. Q-Park Strandweg telt drie verdiepingen en biedt daarmee plek aan 750 openbare parkeerplaatsen.

Lees meer

Onbekend en onbemind: de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften

Er is een tussenweg bij verschil van mening bij bouw of verbouw: advies vragen aan de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften. Daar gaan we in dit artikel op in.

Lees meer

MAX Meldpunt besteedt aandacht aan de parkeerapp

Parkeerkosten betalen gaat steeds vaker via de mobiele telefoon, met de commerciële parkeerapp. Hoe handig is dat? Het consumentenprogramma MAX Meldpunt besteedt er aandacht aan.

Lees meer

Gemeenten begroten 13,3 miljard euro aan heffingsopbrengsten in 2024

Gemeenten verwachten dit jaar 13,3 miljard euro te ontvangen uit heffingen, waaronder parkeerheffingen. Dat is 8,5 procent meer dan voor 2023 werd begroot en de grootste toename sinds 2007. Dit meldt het CBS.

Lees meer
1 2 3 4 18

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief