Nooit meer parkeerkaartje in gastvrij Hoorn

Bij de gemeente Hoorn staat gastvrijheid voorop bij het in- en uitrijden van de gemeentelijke garages. Daarom koos de gemeente voor ticketloos parkeren. Na de eerste gewenningsperiode vertelt Robin Wijnen, senior accountmanager bij WPS Parking Solutions over de volgende stap in gastvrij parkeren: automatisch afrekenen.

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-2. | Tekst: Robin Wijnen,  beeld: WPS Parking Solutions]

 

We zijn allemaal opgegroeid met een parkeerkaartje. Dat parkeerkaartje was het bewijs dat je een parkeergarage was binnengereden op een bepaald tijdstip. Je had het kaartje nodig om te betalen en de parkeergarage weer uit te rijden. Maar aan die gedachteloze routine komt in Hoorn na decennia een einde. Met de komst van ticketloos parkeren is een parkeerkaartje in de parkeergarages ‘t Jeudje en schouwburg Het Park verleden tijd. Bij ticketloos parkeren wordt het kenteken het verificatiemiddel om te parkeren. Er komt geen kaartje meer aan te pas. Bij binnenkomst wordt je kenteken gescand en gaat de slagboom na registratie open. Wil je vertrekken, dan hoef je alleen je kenteken in te geven bij de betaalautomaat om te betalen. Bij het uitrijden wordt je kenteken weer gescand, de slagboom gaat open en je kunt direct doorrijden. Dat biedt veel voordelen. Zo verbetert de doorstroming en er zijn geen papieren tickets meer nodig. Niet alleen prettig vanuit het oogpunt van duurzaamheid, het is ook minder storingsgevoelig omdat het hele systeem minder componenten kent. Er kunnen nu geen kaartjes meer klem komen te zitten bijvoorbeeld. Voor de gebruikers is ticketloos parkeren een uitkomst. Je kunt makkelijker in- en uitrijden en je kunt je kaartje niet meer verliezen. Ook bewoners met een vaste parkeerplek in een van de garages zijn erg tevreden met het nieuwe systeem. Zij rijden inmiddels moeiteloos in- en uit.

 

Resolute keuze
Voor gemeente Hoorn was de resolute keuze voor ticketloos parkeren best een spannende. Na tientallen jaren een kaartje trekken bij de poort zijn sommige parkeerders aangenaam verrast dat ze zo door kunnen rijden. Maar bij het betalen blijkt dat niet iedereen zijn kenteken uit het hoofd kent. Het is dus even wennen in het begin. Daarom raden wij altijd aan om de komst van het nieuwe ticketloze systeem goed te communiceren. Bijvoorbeeld met een bericht op social media, informatie op de website en in de lokale krant. Maar ook posters in de trappenhuizen en de garage zelf met de oproep om het kenteken te onthouden, zijn een goed idee. Meestal zijn parkeerders er binnen een paar weken aan gewend en rijden ze in een vloeiende beweging de parkeergarage in en uit.

 

Sprong in de tijd
Het gemiddelde parkeersysteem is in Nederland tien tot twaalf jaar in gebruik. Beheerders, zoals de gemeente Hoorn, die op zoek gaan naar een nieuw systeem maken dan technisch een flinke sprong in de tijd. Maar tien tot twaalf jaar ‘wachten’ op de nieuwste innovaties behoort gelukkig tot het verleden. Met ons parkeersysteem ParkID profiteren onze klanten direct van de laatste ontwikkelingen in gastvrij parkeren. De hardware blijft hetzelfde terwijl de software continu wordt geüpdatet. Zo zetten we kunstmatige intelligentie in zodat de camera’s die bij binnenkomst het kenteken scannen steeds ‘slimmer’ worden en kentekens ook leren herkennen als ze deels onleesbaar zijn geworden door sneeuw of modder. Bij het afrekenen passen we fuzzy matching toe; als een bezoeker zijn kenteken niet helemaal goed ingeeft, zoekt de computer het dichtstbijzijnde kenteken in de garage op. Via het touchscreen bevestigt de bezoeker zijn correcte kenteken, waarna de bezoeker alsnog kan betalen en uitrijden. Daarnaast biedt het WPS-parkeersysteem allerlei mogelijkheden om abonnementen, kortingsacties en flexibele tarieven te verwerken. Zo kunnen bezoekers van de schouwburg via een app korting krijgen op het parkeertarief. Voor de gemeente Hoorn betekent dat die vlotte en vriendelijke parkeerervaring rechtstreeks bijdraagt aan het gevoel van gastvrijheid wat Hoorn wil uitdragen.

 

Ticketloos niet slagboomloos
Bij WPS Parking Solutions zien we dat ticketloos parkeren de nieuwe standaard is. Een parkeerkaartje kopen op straat en achter je autoruit leggen, is in de meeste steden nu al een zeldzaamheid. Die trend zet zich voort in de parkeergarage. In Hoorn kun je sinds begin 2021 ticketloos betalen bij de betaalautomaat of je kiest ervoor om met apps als ParkMobile of Yellowbrick te betalen. Dat zou volgens sommigen betekenen dat slagboomloos de volgende stap wordt in gastvrij parkeren. Een interessante gedachte, en op veel parkeerterreinen goed toepasbaar. Maar in de meeste gevallen zal de slagboom niet verdwijnen. Door de komst van ticketloos parkeren krijgt de slagboom namelijk een andere functie. Was de slagboom eerst een barrière die het trekken van een parkeerkaartje afdwong, nu creëert diezelfde slagboom een gevoel van veiligheid. ‘Je komt er niet zomaar in’ is de gedachte. Voor bewoners in Hoorn met een vaste parkeerplaats is dat een hele geruststelling. Als het druk is, gaat voor hen de slagboom wel open, terwijl de garage voor kortparkeerders gesloten blijft.

 

Gastvrij parkeren
Als het gaat over de toekomst van gastvrij parkeren, dan zetten wij, naast de samenwerking met lokale ondernemers voor kortingsacties en combitickets, vooral in op automatisch afrekenen. Op dit moment start en beëindigt de parkeerder een parkeeractie zelf door te betalen, of dat nu aan de automaat is of via de parkeerapp. Met de SHPV-koppeling kan de beheerder vandaag nog beslissen dat automatisch afrekenen mogelijk wordt. Gebruikers die de optie ‘automatisch afrekenen’ hebben aangezet in hun parkeerapp, hoeven voortaan alleen nog hun eigen autodeuren aan te raken. Geen wachtrijen bij de automaat, geen oponthoud; in- en uitrijden én betalen verloopt soepel, gastvrij en coronaproof.

> Tekst: Robin Wijnen, senior accountmanager bij WPS Parking Solutions

 

Tags

gastvrijheid parkeersysteem

Bekijk meer artikelen

Q-Park opent 18e parkeergarage in Rotterdam

Met de officiële opening van Q-Park Rijnhaven wordt een belangrijk onderdeel aan de bereikbaarheid van 'de pols van Katendrecht' toegevoegd, en daarmee aan de soepele mobiliteit in Rotterdam.

Lees meer

Onderschat risico’s parkeergarages

Toelichting van het Vexpan Expertteam na interview met Cobouw over de onderschatte risico's van parkeergarages.

Lees meer

ESPA Gold award voor Interparking Willemspoort in Den Bosch

Afgelopen dinsdag ontving Erwin Lund, senior projectmanager ontwikkeling bij Interparking Nederland, de ESPA Gold Award voor parkeergarage Willemspoort uit handen van onze vicevoorzitter Peter Dingemans.

Lees meer

Expertteam: Zware personenauto’s in parkeergarages

Wat is het advies van het Vexpan Expertteam of zware personenauto's wel toegelaten mogen worden in parkeergarages?  

Lees meer

Kingspan Light + Air (KLA) nieuw lid Vexpan

Vexpan heet Kingspan Light + Air (KLA) welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. KLA is een beursgenoteerd bedrijf en wereldwijd actief op verschillende gebieden zoals watermanagementsystemen, isolatiepanelen, glasdakconstructies, klimaatinstallaties en rookbeheersingssystemen.

Lees meer

Geef commentaar op concept NEN 9120: voor mensen met een beperking in een parkeergarage

De concept NEN 9120 over toegankelijkheid van gebouwen is een nieuwe norm voor voorzieningen voor mensen met een beperking. De commentaarronde voor deze norm die ook over parkeergarages gaat, is opgestart. Dit kan tot voor 15 juli 2024.

Lees meer
1 2 3 4 5 22