Markante personen uit de parkeerwereld | Ties de Groot: Van Parkeerdata tot Plattelandsrust
Ties de Groot is een bekend gezicht in de parkeerwereld en staat bekend om zijn data-gerelateerde expertise. We ontmoeten hem thuis, in de heerlijke tuin van zijn landelijk gelegen woonboerderij in de West-Betuwe. En gelukkig waren we iets te vroeg, anders hadden we hem gemist. Hij stond al klaar met zijn wandelschoenen aan en rugzak om voor een 20 kilometer wandeling. “Die haal ik volgende week wel in. Dit interview is vele malen belangrijker. Ik leef hier zo ontspannen dat ik dit soort afspraken soms vergeet, excuus.”
[Van de redactie Vexpansie | Tekst: Jeroen Quee – Sweco en Tjeerd Velders – Via Velders, Foto’s: Ties de Groot ]
Hoe ben je in het parkeren terechtgekomen?
“Jarenlang, tot 2010, werkte ik in de ICT bij KPN/Getronics. Maar op een gegeven moment begon ik te klagen, en mijn vrouw greep in. Ze stelde me voor een keuze: stoppen met mopperen en bij KPN blijven tot mijn pensioen, of het roer omgooien. Ik koos voor het laatste.”
“Via mijn vrouw, die bij APCOA in Rotterdam werkte, kwam ik in contact met de gemeente Rotterdam. Daar kreeg ik een fantastische kans: ik mocht mijn ICT-kennis en -ervaring inzetten om te pionieren. Naast mijn werk als Productmanager Garageparkeren werd ik projectmanager voor de ontwikkeling van ParkSaver, een destijds gloednieuw parkeersysteem dat we van de grond af aan opbouwden. Inmiddels is het – voor zover ik weet- nog steeds dé parkeeroplossing in Rotterdam voor slim en voordelig parkeren in de stad.”

“In de pakweg acht jaar dat ik bij de gemeente Rotterdam werkte, heb ik me met veel verschillende projecten beziggehouden. Zo stond ik aan de wieg van een reserveringssysteem voor de gemeentelijke openbare parkeergarages en introduceerde ik een app voor mobiel parkeren zonder transactiekosten. Die laatste trokken we uiteindelijk terug omwille van de goede vrede met de commerciële betaalproviders, maar het liet wel zien dat we durfden te innoveren.”
“Ik ben altijd gefascineerd geweest door het slim benutten van bestaande parkeervoorzieningen. Zo zag ik kansen om ongebruikte capaciteit in bewonersgarages overdag te benutten voor kortparkeerders, wat leidde tot samenwerkingen met partijen als ParkBee, die als startup in Rotterdam is begonnen. Ook zag ik mogelijkheden voor pakketpunten in parkeergarages. Deze projecten noem ik graag “sociale innovaties”, omdat ze bijdragen aan de stad, bedrijven en haar inwoners.”
Wat drijft je in je professionele rol?
“Een van mijn grootste passies is het dynamisch en flexibel inzetten van de openbare ruimte. Stel je voor dat laad- en loszones op bepaalde tijden worden gebruikt voor leveringen, dan een paar uur voor deelauto’s, en ’s avonds transformeren in een gezellig terras. Dat is een complexe puzzel, die me enorm intrigeert. Ik geloof dat dit soort oplossingen essentieel zijn voor de toekomst van onze steden, en dat is ook de uitdaging die ik graag aanga.”
“Eind 2017 maakte ik de overstap naar SHPV. Het was toen nog een kleine organisatie, en ik was er gedetacheerd vanuit de gemeente Rotterdam. Ik hield mij bij het SHPV in de eerste jaren vooral bezig met accountmanagement voor gemeenten en met projecten als de Kwaliteitsverbetering Parkeerdata in Nederland. Dit werd geïnitieerd vanuit het ministerie van I&W. Toen mijn detachering vanuit de gemeente Rotterdam stopte, heb ik mijn werkzaamheden bij het SPHV één op één kunnen continueren vanuit het ministerie van I&M. Maar sindsdien wel als zzp’er. Het project liep eind 2023 af.”

“Momenteel ben ik als zzp’er vanuit mijn bedrijf TeDeGe Advies actief voor diverse opdrachtgevers, waaronder Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata (NTM) en Europees voor EPA (European Parking Association).”
“Voor het NTM ben ik betrokken bij een tweetal zaken: het opzetten van de beheer organisatie MOGIN (MObiliteitsdata Governance In Nederland). Dit is een neutraal platform waarin afspraken gemaakt worden voor het uitwisselen van mobiliteitsinformatie tussen publieke en private partijen, zodat efficiënte, veilige en duurzame mobiliteitsoplossingen gerealiseerd worden op basis van uniforme datastandaarden. Het gaat daarbij om het afstemmen van datastandaarden, informatie enzovoort altijd in lijn met Europese regels en de impact daarvan op gebruikers en organisaties. Daarnaast ondersteun ik bij NTM de Communitymanager Parkeren en Mobiliteitshubs.”
“Binnen EPA werk ik voor de Working Group Digitalisation & Data, waar ik onder andere auteur ben van het eerste deel van de Parking Data Essentials (PDE) documenten set. Dit is een reeks documenten die de basisprincipes beschrijven voor het beheer van parkeerdata binnen slimme transportsystemen (ITS), zoals vereist door regelgeving van de Europese Unie. De PDE-serie dient als een fundament voor de Europese parkeerbranche en sluit aan bij bredere EU-doelstellingen op het gebied van mobiliteit, digitalisering en duurzaamheid. Naast mijn activiteiten voor deze organisaties zit ik ook in het bestuur van de VEXPAN.”
Je noemt datastandaarden en Europese regels. Daarbij duikt de term ‘data’ telkens op. Wat maakt data zo cruciaal in jouw werk en voor de parkeersector in het algemeen?
“Data is cruciaal, ook voor parkeren! Het begon al met Nationaal Parkeer Register (NPR), dat ooit is opgezet als een verzameling van parkeertransactiegegevens, zodat alle betaalproviders dezelfde taal spraken. Dit alles verloopt via het SHPV. Dat levert heel veel data op. Tegenwoordig is het niet alleen betrouwbaarheid en beschikbaarheid die gegarandeerd moet zijn via data, maar ook dat die data gestandaardiseerd is. Zonder standaarden heb je er niks aan.”
Hoe zie jij de relatie data en privacy?
“Een belangrijke les is altijd: ‘Privacy by design’. Je moet altijd nagaan wat het doel, nut en de noodzaak van data is, wie er last van heeft en wie er baat bij heeft en al vanaf het begin bij een ontwikkeling nadenken over privacy aspecten.”
Dat klinkt als een complex vraagstuk. Wat zijn de grootste uitdagingen die je ziet bij de data-uitwisseling en hoe zie je de rol van parkeerdata zich ontwikkelen in de toekomst?
“Vooral van het on-street parkeren wordt de data vaak nog niet gestructureerd bijgehouden. Denk aan deels buitengebruikstelling van parkeerplekken; het automatiseren hiervan is de crux. De keten is erg complex. Voor de komende 5 tot 10 jaar zie ik dat data een steeds grotere rol gaat spelen op het gebied van Stadsontwikkeling. Je ziet dit bijvoorbeeld aan het Dutch Metropolitan Innovations Ecosysteem (DMI), met de toepassing van Digital Twins. Voor parkeren biedt dit inzicht op parkeerplaats-niveau – bijvoorbeeld aantallen en bezetting – en dat is cruciaal voor dynamisch gebruik, deelvervoer en mobiliteitshubs. Mijn oproep is wel dat we betrokken blijven bij wat er Europees wordt ontwikkeld.”

Welke rol speelt samenwerking met andere organisaties/overheidsinstanties?
“Samenwerking is cruciaal. Vanuit mijn rol als bestuurslid bij de VEXPAN draag ik dat een zeer warm hart toe. We zijn een kennis- en netwerkorganisatie en geen belangenclub. Er moet nauw worden samengewerkt tussen gemeenten, parkeerbedrijven, het SHPV èn Europese instanties. Deze samenwerking is essentieel voor het ontwikkelen van standaarden, het delen van kennis en het implementeren van nieuwe regelgeving. VEXPAN opereert als een netwerkorganisatie, waarbij de input van verschillende stakeholders wordt meegenomen in de besluitvorming. Dit zorgt voor breed draagvlak en effectieve oplossingen die aansluiten bij de behoeften van de gehele sector.”
Hoe ziet de toekomst van parkeren eruit volgens jou?
“De toekomst van parkeren zal steeds meer gedigitaliseerd en data-gedreven zijn. Er komt een verschuiving van statisch naar dynamisch parkeren, waarbij real-time informatie en flexibele oplossingen centraal staan. Parkeren wordt naadloos geïntegreerd in bredere mobiliteitsconcepten, en de focus zal liggen op het optimaliseren van de benutting van parkeerplaatsen en het verminderen van de parkeerdruk in steden. Met een verdere internationalisering van standaarden en een toenemende rol voor data-analyse om parkeerprocessen te optimaliseren. Innovatie, samenwerking en een sterke focus op privacy blijven hierbij leidend.”
Na al deze diepgaande inzichten in de wereld van data, zijn we ook erg benieuwd naar Ties de Groot als persoon. Hoe combineer je dit drukke professionele leven met je privéleven?
“Onder meer door niet in de drukte van de stad te wonen. We hebben ervoor gekozen om in een boerderij in de West-Betuwe te gaan wonen. De locatie van onze boerderij is vrij toevallig bepaald: omdat de A15 was afgesloten en we binnendoor moesten rijden, kwamen we langs deze boerderij die toen te koop stond. Het is een heerlijke plek.”

En naast je werk en het boerderijleven, zijn er specifieke hobby’s of interesses die je ontspanning bieden?
“Zeker! Mijn wandelschoenen trek ik graag aan. Ik zou dus net gaan wandelen toen jullie aankwamen. Het wandelen is iets wat nog een hobby moet worden. Ik had gelezen over de Camino (de Santiago, een pelgrimsroute). Dit najaar ga ik een deel van die route lopen, van zo’n 150 à 160 kilometer in 8 dagen. Ik ben nu volop in training. Daarnaast gaan we graag op vakantie naar Griekenland, Spanje en Portugal. Wanneer het kan ook nog met ons hele gezin: we hebben samen vijf dochters, plus aanhang. We komen ook regelmatig in Berlijn, waar één van onze dochters woont. Dat vind ik een hele boeiende stad.
Maar thuisblijven, op ons boerderijtje is toch ook nog wel favoriet. We hoeven niet weg ….”

Wat zou je zelf nog willen meegeven aan de parkeerwereld?
“Blijf breed kijken. Breed (zowel verticaal als horizontaal) betekent voor gemeenten: over je gemeentegrenzen heen kijken. Vind niet het wiel opnieuw uit. Ook kennisdelen en het elkaar vinden in de problematiek op parkeergebied. Meer praktisch: aanbestedingen, alles is al een keer bedacht en opgeschreven. En heb ook oog voor de standaarden en het eigenaarschap.”
“In Europees verband wordt dat wel gezocht. Als er relevante onderwerpen zijn moeten we daarop inspelen. Daar slagen we nog niet altijd even goed in. Wij moeten als Vexpan de brug slaan tussen Europese ontwikkelingen (bijvoorbeeld via EPA) en de Nederlandse parkeerwereld. Met name voor de impact die de Europese wet- en regelgeving kan hebben op Nederlandse gemeenten.”
“Bijvoorbeeld de EPA Working Group die zich bezig houdt met Cross Border Enforcement. Mijn oproep is dus ook: zorg dat je betrokken bent en blijft bij en doe mee met wat er in Europa wordt ontwikkeld.”
Prachtig om te horen, Ties. Een man met een duidelijke voorliefde voor data én een rijk privéleven, omringd door familie en natuur. Heel erg bedankt voor dit openhartige gesprek.
Meer informatie
> Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata
> Mogin
> European Parking Association
> Ties de Groot
> Jeroen Quee – Sweco / redactie Vexpansie
> Tjeerd Velders – Via Velders / redactie Vexpansie
Bekijk meer artikelen
Weesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid
Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.
Lees meerRenkum kiest voor mensgerichte mobiliteit
Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.
Lees meerOpleiden in parkeerbranche in beweging
Parkeren is een breed vakgebied met complexe vraagstukken. Vandaar dat er een stijgende vraag is naar professionals. Een dubbelinterview met Chantal van der Wolk (Vexpan) en Natalie Veenkamp (DTV Academy).
Lees meerRotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen
Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.
Lees meer'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'
VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.
Lees meerParking Trend magazine 1/2025 met bijdragen Vexpan leden
In het maartnummer van Parking Trend International magazine deelt EPA's eerste vrouwelijke bestuurslid, Giovanna Piras, haar inzichten over het volledig omarmen van technologie. Verder artikelen van Vexpan leden.
Lees meer