Te brede auto’s en te smalle parkeervakken

Gepubliceerd op: 27 oktober 2023

Het Noorse onderzoeksinstituut SINTEF, verbonden aan de Technische Universiteit van Trondheim (NTNU), beveelt aan om parkeervakken breder te maken. Aanleiding daartoe is  de toegenomen breedte van auto’s en het toenemend aantal conflicten over parkeren.  

 

[Bron: nieuwsbrief Gemini, van NTNU en SINTEF]

 

Om die reden beveelt SINTEF aan om de gewenste breedte van parkeervakken te verhogen van 2.50 m naar 2.60 m. De aanbeveling betreft zowel parkeervoorzieningen voor bewoners als voor andere functies.

 

Het gaat er niet alleen om dat men een parkeervak goed kan in- en uitrijden, maar als je de auto hebt geparkeerd moet je ook ruimte hebben om de deuren te openen, zodat je kunt in- en uitstappen. En dat geldt voor alle deuren van de auto, aldus senior-adviseur Anders Kirkhus van SINTEF. Hij was betrokken bij het opstellen van de nieuwe Noorse richtlijnen voor parkeervoorzieningen.

 

Volgens SINTEF houdt functioneel parkeren in dat alle inzittenden in de auto kunnen blijven zitten tot de auto is ingeparkeerd, en dat dit ook bijdraagt aan het reduceren van ernstige ongelukken in parkeergarages.

 

Deze ontwikkeling treedt ook in veel andere landen plaats. De Duitse aanbevelingen voor de breedte van een parkeervak zijn bij voorbeeld eerder dit jaar verhoogd van 2,50 naar 2,65 meter, zegt Kirkhus. Veel conflicten in verband met parkeren in een gebouwde parkeervoorziening betreffen parkeren bij kolommen. Kolommen kunnen het manoeuvreren lastig maken, ze kunnen in de weg staan bij het openen van het portier en ze kunnen het uitstappen uit een geparkeerde auto lastig maken.

 

De herziene richtlijnen zijn uitgebreid met duidelijke aanbevelingen hoe met deze uitdagingen moet worden omgegaan. De richtlijnen zijn ook duidelijker over de benodigde ruimte voor parkeervakken aan het einde van een rij parkeerplaatsen en  voor plaatsen direct na de inrit, licht Kirkhus toe.

 

 

Tags

parkeervakken afmeting brede auto's

Meer nieuws

‘Mythes over elektrische auto’s remmen transitie’

Mythes over elektrische auto’s vormen volgens 77 procent van de ondervraagde elektrische rijders de grootste belemmering voor de transitie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 26.000 rijders uit 30 landen.  

Lees meer

Bouw parkeergarage op Sonnebornterrein Haarlem gaat door

De gemeente Haarlem heeft de plannen voor de bouw van een parkeergarage met 284 parkeerplekken op het Sonnebornterrein in Haarlem Noord goedgekeurd.  

Lees meer

Eigenaar parkeerdek aansprakelijk voor valpartij op spekgladde parkeerlaag winkelcentrum

De Rechtbank Amsterdam heeft geoordeeld dat de eigenaar van het parkeerdek van een winkelcentrum aansprakelijk is voor het letsel dat een bezoekster opliep nadat zij uitgleed op het gladde bovenste parkeerdek.

Lees meer

Gemeente Utrecht grijpt in bij overlast parkeergarages

De gemeente Utrecht treft maatregelen tegen de aanhoudende overlast in meerdere parkeergarages. Vooral in Kop van Lombok escaleerde de situatie de afgelopen maanden: bezoekers voelden zich onveilig.

Lees meer

Mobiliteitshub ‘Copper’ in BLOSSEM Breda

Begin december is de oplevering van de mobiliteitshub Copper in de gebiedsontwikkeling BLOSSEM Breda. Deze centrale parkeer- en mobiliteitsvoorziening verrijst op de locatie van de voormalige Nibb-it fabriek.

Lees meer

Ontwikkelingen parkeerbeleid Breda

Breda vervangt de komende tijd verouderde parkeerautomaten door duurzamere exemplaren. Nu zo’n 80% van de parkeertransacties via de mobiele telefoon verloopt, zijn er minder automaten nodig.

Lees meer
1 2 3 29

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief