Terugblik Vexpan Innovatietour en Nieuwjaarsreceptie 2020

Inmiddels mogen we weer terugkijken op een geslaagde Vexpan Innovatietour en Nieuwjaarsreceptie 2020.

We bevonden ons dit keer op de Zuidas in Amsterdam. Een interessante plek in Amsterdam waar de top van het bedrijfsleven, wonen, ov, snelwegen en MaaS-oplossingen samenkomen. Een gebied dat zich steeds verder ontwikkelt en een voorbeeld is voor andere projecten en ontwikkelgebieden.

Tijdens de Vexpan Innovatietour en nieuwjaarsreceptie op 9 januari jl. kwamen ruim 65 deelnemers op een typisch Nederlandse druilerige middag begin januari naar het warme en sfeervolle Miss Molly, om elkaar weer in 2020 te ontmoeten en samen het glas te heffen op een mooi en succesvol 2020.

Innovatietour

Voor de innovatietour werden de aanwezigen in 2 groepen verdeeld. De ene groep ging mee naar het nabijgelegen WTC voor een presentatie over de uitdagingen van de Zuidas, terwijl de andere groep in Miss Molly bleef voor een presentatie over de effecten van de Noord/Zuidlijn op de stad Amsterdam. Na de eerste presentatie werd er gewisseld van locatie, zodat iedereen beide presentaties kon bijwonen en door de wandeling dwars door het Zuidasgebied tegelijkertijd een goede indruk kreeg wat zich zoal afspeelt op de Zuidas.

Zuidas

In het WTC kregen de deelnemers uitleg over de rijke geschiedenis en de gedachten achter de plannen van dit ontwikkelgebied in onze hoofdstad door Anne Bijlmer en Johan de Boer, twee enthousiaste medewerkers van de gemeente Amsterdam. De uitdagingen omtrent mobiliteit en parkeren die hierbij gemoeid zijn, kwamen tevens aan bod. Het is een veranderende wereld waar plannen van toen, nu niet meer uitvoerbaar zijn. Het eeuwenoude spel van het zoeken naar investeerders, verschillende belanghebbenden, beleid, regels en restricties maken het altijd een ingewikkeld en langzaam proces om tot concrete plannen en resultaten te komen.

Noord/Zuidlijn

Een goed voorbeeld hiervan is de Noord/Zuidlijn. Kees Kaptein van Metro en Tram vertelde tijdens zijn presentatie onder andere over de totstandkoming hiervan en wat deze verbinding voor de stad betekent.
Er was veel tegenstand en veel vertraging. Men vroeg zich op een gegeven moment zelfs af of de Noord/Zuidlijn er überhaupt nog wel zou komen. Toch zijn de meeste tegenstanders teruggekomen op hun standpunt. Naast een goede Noord/Zuid verbinding, wordt het tevens gezien als optimalisatie van het Amsterdamse en regionale openbaar vervoer. Met de komst van de Noord/Zuidlijn zijn bovengronds ook de omgevingen van de stations aangepakt. Met als resultaat betere openbare ruimte en een prettiger verblijfsklimaat. Op de vraag of de Noord/Zuid lijn doet wat ervan verwacht werd is het antwoord dat men in 2023 al het aantal reizigers verwacht dat aanvankelijk rond 2030 geprognotiseerd was. Binnenkort wordt zelfs de 50 miljoenste reiziger gehaald!

Nieuwjaarsreceptie

Naderhand bleven de leden van Vexpan in Miss Molly om samen het glas te heffen op een succesvol 2020, waar de nieuwe Vexpan-voorzitter Andre Wielaard terugkeek op een bijzonder 2019 en de goede voornemens voor Vexpan in 2020 bekendmaakte. Ook werden de nieuwe aspirant bestuursleden Ties de Groot en Otto Meijer bekendgemaakt. Op de volgende ALV zullen zij uiteraard voorgedragen worden aan de leden om gekozen te kunnen worden.

Bij deze willen we ook Q-Park nogmaals bedanken die het mogelijk heeft gemaakt om de deelnemers gratis te laten parkeren in de Mahler garage.