Strukton lanceert de treinparkeergarage: ‘Onderhoudsaannemers hebben last van treinen die verdwaald rondrijden’

Bij gebrek aan parkeerplaatsen rijden treinen langer rond dan nodig. Of ze moeten noodgedwongen uitwijken naar andere stations. Niet handig, vindt onder meer Erland Tegelberg van Strukton. Zijn oplossing? Een treinparkeergarage. De eerste zou in Utrecht moeten komen te staan.

Een treinparkeergarage? Wat is het probleem?

“Het Nederlandse spoorwegnet zit tegen zijn grenzen aan. Goed doorgroeien is eigenlijk niet goed mogelijk. Er is onder andere te weinig opstelcapaciteit.”

Opstelcapaciteit?

“Een plaats om in de nacht (maar ook tussen de ochtend- en avondspits) materieel weg te zetten. Die locaties noem je opstelterreinen. Bij een oplopend gebrek daaraan, laten we treinen langer doorrijden. Of we houden ze onnodig lang. Hoe vaak je niet treinstellen ziet waar bijna niemand in zit.”

Doodzonde?

“Maar ook begrijpelijk. Een trein loskoppelen en wegzetten en weer aankoppelen is ook risicovol en kost tijd. Nogmaals we zitten op het spoort aan de grenzen van wat er mogelijk is. Johan Schouten van ProRail schreef daar een blog over. Wij bedachten een oplossing.”

Lees het volledige artikel op cobouw.nl