'Slim laadmanagement bespaart duizenden euro's'
Met de almaar groeiende elektrische autovloot stijgt ook de vraag naar oplaadpunten en laadpleinen met smart charging. Mennekes eMobility heeft een systeem ontwikkeld dat het gebruik van het bedrijfsstroomnetwerk optimaliseert. En daarmee duizenden euro’s bespaart.
‘De schakelaar naar elektrisch rijden is nu echt óm, zeker zakelijk”, stelt Edwin de Veen, directeur bij Mennekes eMobility Nederland. “Voor zakelijk én privé is de afweging tegenwoordig niet meer of je volgende auto diesel of benzine wordt, of zelfs maar hybride. De keuze is hooguit nog tussen plug-in hybride of volledig elektrisch.”
Gevolg is een snel toenemende druk op de laadinfrastructuur. De Veen: “Die groeit dubbel zo snel: er komen meer e-cars én het gemiddelde vermogen per auto stijgt.” Dat merken vooral ondernemers met middelgrote wagenparken en bedrijven met grote klantenparkeerplaatsen voorzien van e-laadpunten. De Veen: “De laadpalen zijn daar meestal gekoppeld aan de bestaande stroomaansluiting van het bedrijf, waar ook de kantoren, airco’s en bijvoorbeeld koelinstallaties aan hangen. De primaire bedrijfsfuncties hebben voorrang; alleen als er bandbreedte over is kan die naar de laadpalen.” Dat wringt: “Nu het gebruik van laadpalen verder toeneemt, zien veel ondernemers zich gedwongen om hun elektrische infrastructuur uit te breiden.
> Lees het volledige artikel op www.fleet-mobility.nl
Meer nieuws
Elektrisch of waterstof?
Maatregelen tegen klimaatverandering, luchtverontreiniging en terugdringing van fossiele brandstoffen hebben tot gevolg dat de auto met verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Alternatieven voor de toekomst zijn enerzijds (volledig) elektrische auto’s, en anderzijds waterstofauto’s.
Lees meerSnelladen niet populair bij ev-rijders
De helft van de EV-rijders maakt amper gebruik van snelladen. Om inzicht te krijgen in laadgedrag deed Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzoek naar ‘Laden langs de snelwegen’.
Lees meerWanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?
Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.
Lees meerZonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De klimaatwet in Frankrijk bepaalt: Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto's kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen.
Lees meerRotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente
Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.
Lees meerNieuwe regelgeving voor veilige oplaadpunten in parkeergarages
Om te zorgen dat nieuwe laadpunten in parkeergarages veilig worden aangelegd, wordt de wetgeving vanaf 1 juli 2023 aangepast. Dat heeft gevolgen voor eigenaren en beheerders van garages.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.