Parkeerbarometer – Vexpan digitale lunchbijeenkomst

Op donderdag 29 oktober jl. organiseerde Vexpan een digitale lunchbijeenkomst met als onderwerp de Parkeerbarometer van PARK NOW Group. Tijdens de lunchbijeenkomst hebben ruim 50 deelnemers van 11.00 – 12.00 uur de presentatie van Esther van der Meer, managing director van Parkmobile bijgewoond.

Parkeerbarometer

De Parking Barometer van de PARK NOW Group is gebaseerd op de parkeerdata uit Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In de barometer wordt, op basis van de parkeertransacties die gedaan zijn via de apps van de PARK NOW Group, de ontwikkeling van de automobiliteit voor, tijdens en na de coronacrisis zichtbaar.

Ontstaan

De parkeerbarometer is ontstaan doordat PARK NOW Group vindt dat er – tijdens de huidige coronacrisis – (nog) meer samenwerking nodig is. Het delen van data, in- en extern, is daarmee ontzettend belangrijk. Ook de maatschappelijke waarde vindt zij belangrijk: gegevens van miljoenen (Europese) parkeertransacties per dag maken het mogelijk om uitspraken te doen over mobiliteit en economische activiteiten. De parkeerbarometer dient als een indicator voor de effecten van de maatregelen en/of het herstel van mobiliteit tijdens de coronacrisis.

Wat is er te zien?

Esther van der Meer vertelt tijdens de lunchbijeenkomst over hoe de cijfers zich in Nederland, maar ook in Europa, ontwikkeld hebben tijdens de coronacrisis. Zo was er aan het begin van de ‘intelligente lockdown’ in Nederland een daling tot -56% van de parkeertransacties. Tijdens de vakantieperiode was er een duidelijk verschil te zien tussen de provincies aan de kust van Nederland – voornamelijk in Zeeland – en alle overige provincies. Daarnaast is er te zien dat men veel korter parkeert en vooral op straat. Ook werkt men inderdaad meer thuis. Waar een zakelijke klant normaliter tienmaal per maand parkeert, parkeert hij nu maar tweemaal per maand.

Als laatste benadrukt Esther van der Meer dat innoveren voor de parkeerder en voor de stad om veiliger, contactloos en makkelijker te parkeren tijdens de coronacrisis ontzettend belangrijk is en waar PARK NOW Group zich voor in wil zetten met bijvoorbeeld haar nieuwe feature Find & Park.

PARK NOW Group deelt iedere week een geüpdatete versie van de parkeerbarometer.