P3 Schiphol met 46.000 m2 kanaalplaatvloer

De capaciteit van langparkeren P3 op Schiphol wordt fors uitgebreid. Op dit moment wordt in hoog tempo gewerkt aan een uitbreiding van de parkeergarage met 46.000 m2. Per dag worden 48 kanaalplaten van 15 meter lang gemonteerd.

Op Schiphol wordt aan de entreezijde van het parkeerterrein Schiphol Parkeren P3 voor lang parkeren uitgebreid. In april 2016 is een parkeergarage in gebruik genomen en op dit moment wordt in een rap tempo een aanbouw tegen deze parkeergarage gebouwd. Samen tellen ze 100.000 m2. De aanbouw moet begin 2019 worden opgeleverd en heeft een oppervlakte van 46.000 m2, die 2535 nieuwe parkeerplaatsen biedt. Uiteindelijk kunnen er inclusief de aangepaste parkeergarage circa 15.000 auto’s op Lang Parkeren P3 parkeren.

20.000 m2 aan zonnepanelen op het dak

De parkeergarage heeft een terughoudende architectuur die zich kenmerkt als een groot, rechthoekig en zwevend volume, met een open onderste verdieping, waardoor het gebouw minder massief lijkt. Op het dak zal 20.000 maan zonnepanelen worden geplaatst. Ballast Nedam Parking in Maarssen is hoofdaannemer van zowel de al gerealiseerde garage als de aanbouw, in samenwerking met onder meer Kampstaal staalbouw in Emmeloord, DWW Nederland BV in Bodegraven en VBI, prefab leverancier van kanaalplaatvloeren.

Plaatsing staalconstructie en leggen van kanaalplaatvloeren

Volgens projectleider Niels van Dalen van Ballast Nedam verlopen de plaatsing van de staalconstructie en het leggen van de kanaalplaatvloeren als een geoliede machine. “Al in een vroeg stadium is in overleg met de bouwpartners de bouwvolgorde bepaald. Dankzij de strakke planning en timing van VBI voor het aanleveren van de kanaalplaatvloeren, lukt het ons om iedere dag bijna 900 m2kanaalplaatvloer te monteren. Het bouwtempo is hoog. In slechts tien maanden hebben we met alle bouwpartijen de aanbouw van aanzienlijke omvang gerealiseerd. VBI krijgt het voor elkaar om in dertien weken tijd 46.000 m2kanaalplaatvloeren, ofwel 48 platen per dag, exact op tijd op de bouwplaats aan te leveren. Dat is een knap staaltje logistiek plannen.”

Lees het volledige artikel op bouwwereld.nl